Södra väljer Ledineks utrustning till anläggning för korslimmat trä

Södra har valt Ledinek som leverantör av utrustning till den anläggning för korslimmat trä (CLT) som Södra beslutat att bygga i Värö.

Södra beslutade i mitten av september att satsa på en mindre anläggning för korslimmat trä i anslutning till Södras sågverk i Värö. Anläggningen får en årlig kapacitet på cirka 5 000 kubikmeter per skift och innebär 3-5 nyanställningar under 2018-2019. I planerna ligger en kommande satsning på en större anläggning.

Upphandlingen från Ledinek omfattar intag, fingerskarv, såg, sorterare, läggare, limning och pressning samt CNC*-fräs.

Anläggningen byggs som en pilot i syfte att lära sig om produkten och marknaden och därmed minska riskerna inför en större anläggning.

– Produktionsstart är planerad till maj 2019. Planen är att tidigarelägga installationen av CNC-fräsen för att skapa förutsättningar att snabbt få in kunskap om marknadsbehov. Ett av syftena med att bygga en pilot är för att tidigt inhämta kunskap om behov och krav i värdekedjan, säger Fredrik Gellerstedt, försäljningsansvarig för Södras CLT-projekt.

Södra arbetar för att öka hållbart träbyggande och vill vara med och ta en position på en växande marknad. Investeringen är en viktig del i Södras strategiska arbete att bygga långsiktiga relationer i värdekedjan.

– Korslimmat trä kommer att utgöra grunden för ett för oss nytt arbetssätt där vi erbjuder marknaden kostnadseffektiva konstruktionsmaterial som öppnar upp för byggande på höjden. Vi bygger ett komplett kunderbjudande inom korslimmat trä och expanderar lönsamt med marknadens tillväxt, säger Fredrik Gellerstedt.

Lokaliseringen i Värö är strategiskt vald för dess närhet till flera tillväxtregioner i Norden men även för sjötransport till Storbritannien och internationellt. Anläggningen samlokaliseras med Södras massabruk och sågverk för tillgång till grön el och färdig infrastruktur.

*Computer Numerical Control, ett datorsystem för att styra verkstadsmaskiner, eller maskiner som programmeras numeriskt.

För mer information, vänligen kontakta:
Fredrik Gellerstedt, försäljningsansvarig för Södras CLT-projekt,
E-post: fredrik.gellerstedt@sodra.com

Södras presstjänst,
E-post: press@sodra.com

Södra grundades 1938 och är Sveriges största skogsägarförening med mer än 50 000 skogsägare som medlemmar. Vi driver ett modernt och ansvarstagande skogsbruk och industrier där vi förädlar råvaran. Genom värdeskapande relationer och långsiktigt agerande visar Södra vägen för nästa generations skogsbruk.