Södras avsikt är att bli komplett träleverantör till projekt i Europa

Arkitekter strävar efter nya lösningar för att använda trä. Södra startar därför den 1 april en ny projektavdelning i Karlstad som ska fungera som ett bollplank där idéer förvandlas till verklighet.

– Trenden i Europa går mot mer miljövänligt byggande och där har trä blivit ett populärt material. Arkitekterna söker nya otraditionella sätt att använda trä. Vi vill vara med och leverera till de nya lösningarna, säger Frank Lund Larsen, ansvarig för avdelningen.

Visionen för den nya avdelningen är att bli en leverantör av träprodukter till allt ifrån mindre lokala projekt till prestigefulla projekt i norra Europa.

Trä är ett material med många fördelar. Det är ett starkt och lätt material som är enkelt att bearbeta, värmeisolerande och binder koldioxid. Trä är dessutom det enda förnybara byggmaterialet. Eftersom trenden går mot ett mer miljövänligt byggande har trä blivit ett alltmer populärt material.

Södra har idag ett mycket brett produktsortiment både inom standardprodukter och inom specialprodukter. Nu breddas sortimentet ytterligare med fler exklusiva träprodukter och man kan därmed ta ett helhetsgrepp och leverera till alla typer av träprojekt.

– Vi hjälper bland annat arkitekter och föreskrivande led att hitta rätt träprodukt till byggprojekt och följer sedan projektet hela vägen till att byggnaden står klar. Tillsammans med flera samarbetspartners kan Södra leverera helhetslösningar i färdiga monterbara material. Avdelningen ska till exempel sälja brandimpregnerat trä, värmebehandlat trä, specialmålat trä och specialprofiler av trä, säger Frank Lund Larsen.

Den 1 april öppnar Södras nya kontor i Karlstad som har tre medarbetare. Lars Broström är försäljningsansvarig för avdelningen.

För mer information, kontakta gärna:

Håkan Svensson, affärsområdeschef Södra Wood
Tfn: 0457-316 00