Större naturvårdshänsyn än vad tidigare statistik visat

Nya uppgifter från Skogsstyrelsen visar att miljöhänsynen i skogsbruket är betydligt större än vad tidigare statistik visat. Detta stöds också av data publicerade av Riksskogstaxeringen och analyser som gjorts med hjälp av Södras gröna skogsbruksplaner. Totalt sett har Södras certifierade medlemmar gjort naturvårdsavsättningar på sammantaget 14 procent av skogsmarksarealen.

Skogsbruket har de senaste åren ofta kritiserats för bristande naturvårdshänsyn och att förutsättningarna för den biologiska mångfalden blivit allt sämre. Nu visar det sig att data som kritiken byggt på till stor del varit felaktiga.

I Skogsstyrelsens tidigare statistik har framgått att skogsägarna i genomsnitt lämnat ungefär 3 procent av hyggesarealen orörd i samband med avverkningar. Detta har i debatten lyfts fram som låga hänsynsnivåer, även ur ett internationellt perspektiv. Nya analyser från Skogsstyrelsen visar nu att hänsynsytorna i själva verket utgör väsentligt högre andel än så av hyggesarealen. Enligt den nya beräkningen lämnas cirka 6 procent av arealen vid föryngringsavverkning som naturhänsyn. Detta stämmer väl med Södras egna mätningar (”Grönt bokslut”) som utförs som intern kontroll på cirka 150 avverkningar varje år.

Frivilliga avsättningar och generell hänsyn
Hos Södras certifierade medlemmar skyddas 19 procent av den slutavverkningsmogna skogen som så kallade NO/NS-områden. NO står för Naturvårdsområden som ska lämnas orörda och NS är Naturvårdsområden som kräver skötsel. Totalt motsvarar detta 8 procent av skogsmarksarealen eller en yta motsvarande 200 000 fotbollsplaner. Södras certifierade medlemmar har således gjort naturvårdsavsättningar på sammantaget 14 procent av skogsmarksarealen; generell hänsyn vid avverkning 6 procent och frivilliga avsättningar på 8 procent av skogsmarksarealen.

Till detta ska också läggas att 108 000 hektar var formellt skyddat i Götaland (Skogsstatistisk årsbok 2013) vilket motsvarar cirka 2 procent av produktiva skogsarealen. Dessutom är improduktiv skogsmark skyddad mot skogsbruksåtgärder (cirka 8 procent av totala skogsarealen).

Riksskogstaxeringen visar ökad hänsyn
Data från Riksskogstaxeringen visar att skogen i många avseenden utvecklats på ett positivt sätt för den biologiska mångfalden. I samband med sitt 75 års-jubileum förra året publicerade Södra data som visar att utvecklingen varit speciellt gynnsam i Södra Sverige. Det beror till stor del på generös miljöhänsyn och frivilliga avsättningar.

Uppgifterna som kommer från Riksskogstaxeringen visar att arealandelen gammal skog (120 år och äldre) i Götaland sedan 1938 ökat från knappt 2 procent av skogsmarksarealen till mer än 5 procent i dag (se diagram). Den största förändringen har skett de senaste 20 åren. 1938 fanns knappt 2 miljoner skogskubikmeter (m3sk) hård död ved i de sydsvenska skogarna. Idag är motsvarande siffra drygt 20 miljoner m3sk. Även mängden äldre lövrik skog, ädellövskog och grova ädellövträd ökat markant. Detta är några av de variabler som anses ha störst betydelse för biologisk mångfald i skogen.

Både virkesvolymen och skogstillväxt har ökat till minst det dubbla sedan 1938. Samtidigt är avverkningen i skogarna högre än någonsin.

Läs mer i Skogsstyrelsens pressmeddelande här.

Läs mer i Södras pressmeddelande från 23 maj här.

Riksskogstaxeringens aktuella uppgifter om de svenska skogarna finns i Skogsdata från 2014.

För ytterligare information, kontakta gärna:
Göran Örlander, Skogschef Södra Skog
tfn 0470- 893 62