Systematisk naturvård med större skogstillväxt

Under 20 år har Södra bedrivit ett systematiskt naturvårdsarbete. Resultatet är frivilligt skyddade områden med höga naturvärden och en produktionsskog där naturvärdena ökar. Samtidigt ser vi en ökad tillväxt i skogen, med större virkesförråd - med andra ord skogar där produktion och naturvärden går hand i hand.

Det långsiktiga arbetet med naturvård har lett till att de områden som har högst naturvärden har blivit skyddade. På 23 000 skogsgårdar har nu våra medlemmar valt att certifiera sitt skogsinnehav. De förbinder sig då också att skaffa en grön skogsbruksplan. Ett led i den är att avsätta minst 5 procent av arealen för naturvård. Idag är 8 procent av skogsarealen (140 000 hektar) avsatt för naturvård. Det motsvarar arealen av drygt 200 000 fotbollsplaner.

Vid avverkning lämnas alltid hänsyn till småbiotoper och värdefulla träd. Södra lämnar också en markskoningsgaranti vid slutavverkning. Sedan 2012 har markskadorna mer än halverats. För att bevara och förstärka naturvärden som är kopplade till naturvårdskrävande skötselbestånd utför Södra årligen skötselåtgärder på mer än 2000 hektar. Skogsbruksmetoderna har utvecklats så att de är mer skonsamma mot omgivningen. Resultatet är en rik, frisk, och växande skog även för lång tid framåt.

Under tiden Södra har arbetat med naturvård mer systematiskt har skogen vuxit bättre, och virkesförråden har ökat. Tillväxten i Götalands skogar har ökat med en procent per år de senaste decennierna.

Ett systematiskt arbete med skogs- och naturvård ger inte snabba resultat. Det tar många år innan man kan se konkreta förändringar.

-          Naturvårdsarbetet fungerar väl idag – men inte utan vidare, säger Göran Örlander, skogschef på Södra. – Vi har jobbat länge med detta och det har tagit lång tid att komma dit där vi är nu.

Engagemang och envishet ger resultat
För 20 år sedan började Södra arbeta mer systematiskt med naturvårdsarbetet. Tankarna på miljöcertifiering och gröna skogsbruksplaner började utvecklas. Den första skogsekologen anställdes på Södra, och naturvårdsarbetet var igång på bred front. Södra har gjort mycket, men det finns mycket kvar att göra.

-          Hos våra medlemmar finns ett mycket stort engagemang och intresse för naturvården, säger Göran Örlander. – Genom dem får vi ständigt nya frågor och kan utveckla verksamheten kontinuerligt.

Naturvård och produktion i balans
Det är en löpande process att säkerställa att naturhänsynen fungerar i varje detalj i det dagliga arbetet, och att det säkerställs i utvärderingar. Utvecklingen av skonsammare skogsteknik fortsätter, och Södra har nu också börjat ta fram blå målklassning för skogens vatten i de gröna skogsbruksplanerna.

Att kunna genomföra ett dedikerat naturvårdsarbete i balans med bibehållet produktionsvärde är centralt för näringens överlevnad.

-          Den ekonomiska aspekten av skogsbruket måste finnas med i allt utvecklingsarbete, säger Göran Örlander. – Såväl ekonomi som samhälle behöver en levande skogsindustri.

Fakta:
I den gröna skogsbruksplanen görs en målklassning av det enskilda beståndet, skogstillståndet beskrivs och professionella åtgärdsförslag ges. Bland annat innebär det att minst 5 procent av skogsarealen avsätts till naturvård. Södra producerar årligen gröna skogsbruksplaner för ca 180 000 hektar. Gröna körkort är ett kompetensbevis för miljöhänsyn i skogliga åtgärder. Alla entreprenörer som utför åtgärder åt Södra har ett sådant. '

För kommentarer:

Göran Örlander, Skogschef,