Trakthyggesbruk mest lönsamt i produktionsskogar

Södra rekommenderar generellt trakthyggesbruk i produktionsskogar med generell naturhänsyn eftersom det innebär betydligt bättre lönsamhet än kontinuitetsskogsbruk.

En ekonomisk analys som vi nyligen utfört för typiska sydsvenska slutavverkningsbestånd visar att kontinuitetsskogsbruk ger 40 procent lägre markvärde än trakthyggesbruk. Därför rekommenderar vi trakthyggesbruk i alla bestånd där ekonomi är det huvudsakliga målet med skötseln, säger Göran Örlander, Södras skogschef.

Enligt SLU:s och Skogsforsks beräkningar ger trakthyggesbruk cirka 40 procent högre produktion än kontinuitetsskogsbruk i sydsvensk skog. Dessutom är det mindre kostsamt att avverka i ett trakthyggesbruk, eftersom maskinerna lättare tar sig fram och avverkningsarealen är sammanhållen. Även då man tar hänsyn till de skogsskötselkostnader som finns i form av till exempel plantering blir nettot för skogsägaren betydligt högre med trakthyggesbruk.

I vissa skogar är dock kontinuitetsskogsbruk att rekommendera.

I naturvårdsskogar där huvudsyftet med åtgärden är att bevara och utveckla naturvärden rekommenderar vi kontinuitetsskogsbruk i olika former. Det gäller även i vissa skogar med kombinerade mål (produktion och naturvård) som är skiktade och lövdominerade och där naturhänsyn eller social hänsyn är en viktig del i målsklassningen. Ett annat fall är produktionsbestånd där träd av alla diameterklasser förekommer jämnt spridda och virkesförrådet är tillräckligt högt, säger Klara Helstad, Södras direktör för hållbarhet och information.

För mer information, kontakta gärna:

Göran Örlander, skogschef i Södra, tfn 0470-893 62
Klara Helstad, direktör för hållbarhet och information i Södra, tfn 0470-893 33

Södra är en koncern med omfattande skoglig verksamhet och en av de ledande producenterna av pappersmassa, trävaror och bioenergi. Företaget, som ägs av 51 000 sydsvenska skogsägare, har 3 800 anställda och omsätter 18 miljarder kronor.