Matti Rusi, ny chef för Sofigate Sverige, ska snabbt öka tillväxten i företaget

Report this content

Sofigate, det ledande IT-managementföretaget i Norden, utser Matti Rusi till chef för Sofigate Sverige. Från och med den 15 maj 2017 kommer Matti, tidigare medlem i It-företaget Baswares ledningsgrupp, att leda Sofigates verksamhet i Sverige. Målet är snabb tillväxt.

Under det gångna året har Sofigate tagit ett antal strategiska steg för att bli Nordeuropas ledande IT-managementföretag. I oktober 2016 förvärvade Sofigate Daymark, och i februari 2017, 3gamma. Med utnämningen av Matti Rusi syftar Sofigate nu till att stärka sin position i Sverige då landet ses som en viktig marknad för tillväxt i Norden.

Under Matti Rusis ledarskap kommer Sofigate, Daymark och 3gamma att skapa en stark närvaro i Sverige och bredda utbudet av tjänster för att kunna möta kundernas behov ännu bättre.

Matti Rusi kommer till Sofigate från Basware Corporation, där han var Senior Vice President och chef för konsulter och kundsupport. Under de senaste åren har han lett en stor global professionell serviceorganisation som täcker 14 länder och 600 personer.

– Sofigate har en spännande historia och jag ser fram emot att få vara en del av företagets fortsatta utveckling. Företaget har redan visat sin styrka i Finland och möjligheterna till tillväxt i Sverige är enorma. Vi kan erbjuda våra kunder en helt unik uppsättning tjänster och när vi nu, tack vare våra nya kollegor, kan lägga till en briljant svensk försäljnings- och marknadsinsikt, ja då har vi goda förutsättningar att accelerera vår utveckling.

Sofigate förutser en betydande tillväxt inom IT-management och andra IT-tjänster när digitalisering i Sverige accelererar.

– Vi har en ambition att växa starkt i Sverige, säger Sami Karkkila, chef för Sofigate-koncernen. Matti Rusi har erfarenhet av att utveckla verksamheter med stor potential. Han kommer att kunna bygga vidare på den stora kompetens vi besitter efter att ha gått ihop med Daymark och 3gamma. Efter förvärven är det dags att leverera hela vårt utbud till alla våra kunder och erbjuda breda och spännande karriärmöjligheter för alla våra kollegor.

Sofigate sysselsätter idag 400 rådgivare och konsulter i Finland, Sverige, Danmark och Storbritannien. Sofigates målsättning är att växa till ett internationellt IT-tjänsteföretag med en omsättning på 100 miljoner euro och 750 anställda år 2020. Företagets omsättning ökade med över en tredjedel år 2016.

För mer information v v kontakta:
Jens Ekberg, Head of Group Communications
jens.ekberg[a]sofigate.com
tel. +46 70 589 40 19

Om Sofigate
Sofigate, grundat 2003, är en pionjär inom IT-management. Vi erbjuder företag och organisationer de bästa människorna, metoderna och verktygen för digitaliseringsprojekt. Sofigate har 400 IT-konsulter i Finland, Sverige, Danmark och Storbritannien. Sofigates pro forma-omsättning för 2016 var 50 miljoner euro. www.sofigate.com

Taggar:

Citat