Regeringen satsar på stor webbplats med år 2000-information producerad av Softronic Under maj 1999 rullar en landsomfattade kampanj från regeringens 2000- delegation för att informera allmänheten om att det pågår ett omfattande förberedande arbete inför millennieskiftet. Som en del i den omfattande informationskampanjen, som kanaliseras genom ett stort antal media, har Softronic AB producerat en webbplats. Kampanjens syfte är att inför millennieskiftet presentera en samlad bild av läget och att vägleda det samlade Sverige. Den innehåller en broschyr som kan hämtas på landets postkontor, ett 020-nummer (020-992000) med allmän information samt frågor och svar, TV-reklam, tidningsreklam och en webbplats. Webbplatsen www.992000.nu, som Softronic producerat, ger besökaren svar på frågor och fungerar som en vägvisare till andra webbplatser där man kan finna fördjupad information. Framgångsrik metodik - Det känns bra att vår långsiktiga satsning på Internet än en gång bekräftas genom att vi fått producera en så intressant och komplex webbplats som 2000- delegationens, tycker Stig Martin, vVD för Softronic. Vi fick uppdraget i konkurrens och avgörande var att 2000-delegationen ställde krav på snabb och säker leverans. Den tid som stod till förfogande mellan det första arbetsmötet och lanseringsdatumet var inte mer än fem veckor. Med vår metodik, kompetens och erfarenhet kunde vi leva upp till ett sådant tidsmål. Både teknik och design Softronic har skapat både grafisk och teknisk design av www.992000.nu. Det är viktigt med en pedagogisk form på en webbplats med så bred målgrupp som denna. Vidare har Softronic ansvarat för hantering och strukturering av det omfattande textmaterialet till webbplatsen. Förutom textinformation innehåller webbplatsen ett antal funktioner: Frågor & Svar med en databas som genererar svar. Databasen utökas successivt med ny information. Ett omfattande länktorg som listar ett stort antal företag och organisationer som presenterar 2000-relaterad information. Aktuella pressklipp som automatiskt uppdateras från Observers databas två gånger varje dag. Möjlighet att prenumerera på nyhetsbrev från 2000-delegationen och beställa broschyrer som ingår i kampanjen. - Det har varit mycket stimulerande att få jobba i detta projekt, tycker Christer Sjöström, ansvarig projektledare på Softronic. Vi har på mycket kort tid skapat 2000-delegationens webbplats som primärt vänder sig till allmänheten i stort men även företag och organisationer - ja, egentligen alla som är intresserade av att följa vad som händer i denna stora fråga. Kontaktperson Stig Martin, vice VD, Softronic AB, 08-51 90 90 04, smartin@softronic.se Fakta Softronic AB är ett IT-företag som sedan starten 1984 ägnat sig åt att utveckla lösningar och tillhandahålla tjänster, för tjänsteproducerande företag, organisationer och offentlig förvaltning. Softronics strävan är att skapa IT för bättre affärer för kunderna - d v s kundernas investeringar i IT ska betala sig genom en förhöjd servicegrad och förenkling av arbetet för de anställda. Softronic har idag cirka 240 anställda med kontor i Stockholm, Göteborg, Malmö, London, Santa Cruz i USA och Tartu och Tallinn i Estland. Softronic är noterat på Stockholms fondbörs O-lista. 2000-delegationens webbplats finns under adressen: www.992000.nu ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/05/11/19990511BIT00040/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/05/11/19990511BIT00040/bit0002.pdf