Softronic Baltic topp-5-noterat bland IT-företag i Estland

Softronic Baltic topp-5-noterat bland IT-företag i Estland Den estniska affärstidningen Äripäev, en motsvarighet till svenska DI, sammanställer sedan flera år en topplista för företag inom IT-sektorn baserad på ekonomiska resultat. Nyligen offentliggjordes listan för 1998. Bland 78 företag som deltog placerades Softronics estniska dotterbolag, Softronic Baltic, på 5:e plats. Eftersom IT-marknaden i Estland inte är så stor sammanställs alla IT relaterade företag - hårdvarutillverkare, grossistföretag, ISPer, mjukvarukonsulter - i en enda lista. Softronic Baltic betraktar främst mjukvarukonsulter som sina konkurrenter och bland dem rankas endast ett företag högre än Softronic Baltic. Topplistan är sammanställd utifrån sex dellistor: * omsättning 1998 (Softronic Baltic 57:e plats), * omsättningstillväxt 1997-1998 (Softronic Baltic 5:e plats), * nettovinst 1998 (Softronic Baltic 20:e plats), * vinstökning 1997-1998 (Softronic Baltic 4:e plats) * marginal efter skatt (Softronic Baltic 1:a plats), * ROA 1998 (Softronic Baltic 1:a plats). Den totala summeringen blev för Softronic Baltic en 5:e plats som dessutom är den högsta placeringen bland nykomlingar. Marek Põldeots, VD för Softronic Baltic AS kommenterar resultatet: - Vår framgång beror på vår höga effektivitet och snabba tillväxt under de senaste åren. Om vi ser på de prognoser för 1999 som medverkande företag lämnat så är det bara tre mjukvaruföretag som prognostiserar större nettovinster än oss. Så troligen blir vi rätt väl placerade även nästa år. För mer information kontakta Stig Martín, vice VD Softronic, 0708-81 30 04, 08-51 90 90 00, smartin@softronic.se Marek Põldeots, VD för Softronic Baltic, +372 7 300 601 marek@softronic.ee Fakta om Softronic Baltic AS Softronic Baltic AS grundades 1992 och är dotterbolag till Softronic AB sedan 1996. Bolaget har 12 anställda i Tallinn och Tartu i Estland. Fakta om Softronic Softronic AB är ett IT-företag som sedan starten 1984 utvecklat lösningar och tillhandahållit tjänster för tjänsteproducerande företag, organisationer och offentlig förvaltning. Softronics strävan är att skapa IT för bättre affärer för kunderna - d v s kundernas investeringar i IT ska betala sig genom en förhöjd servicegrad och förenkling av arbetet för de anställda. Softronic har idag cirka 355 anställda med kontor i Stockholm, Göteborg, Malmö, Köpenhamn, London, Santa Cruz i USA och Tartu och Tallinn i Estland. Softronic är noterat på Stockholms fondbörs O-lista. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/11/25/19991125BIT00130/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/11/25/19991125BIT00130/bit0002.pdf