H.K.H. Kronprinsessan Victoria anländer till Luleå med Götheborg

Torsdag den 22 augusti klockan 16.00 anländer Ostindiefararen Götheborg till Luleå. Med ombord finns H.K.H. Kronprinsessan Victoria som bland annat kommer att inviga den nya Södra Hamnplanen.

Under inseglingen till Luleå kommer Kronprinsessan Victoria att delta i samtal tillsammans med representanter från Ostindiefararen Götheborg, årets officiella tour partner Greencarrier och representanter från Länsstyrelsen i Norrbotten och Luleå kommun. Samtalen kommer att handla om miljöhänsyn i modern logistik, miljösituationen i Bottenviken och skärgårdsutveckling i Luleå skärgård.

Klockan 16.00 lägger skeppet till i södra hamnen. Efter den officiella ankomstceremonin kommer invigning av den nya hamnplanen att inledas. Kronprinsessan Victoria kommer då att lägga ned en signerad plakett som berättar om när hamnplanen invigdes. Därefter kommer hon att delta vid en mottagning ombord på Ostindiefararen Götheborg.

Det var tidigt i maj som Ostindiefararen Götheborg inledde European Tour 2013 – ett fyra månader långt äventyr som har sträckt sig genom nio länder och sjutton städer runt om i Europa. Luleå är turnéns femtonde hamnstopp och det absolut nordligaste.

­– Det är en stor ära för oss att få ta emot Götheborg och att vi tack vara skeppets besök även får den nya södra hamnplanen invigd av Kronprinsessan Victoria. Det är stort för Luleå och för hela regionen, säger Karl Petersen, kommunalråd Luleå kommun.

Ostindiefararens Götheborgs Europa turné avslutas den 7 september och då påbörjas förberedelserna inför en ny kinaexpedition som kommer att inledas i april nästa år. Skeppet kommer då att segla fram till och med år 2021 då hon väntas tillbaka till hemmahamnen i Göteborg.

Projektet Ostindiefararen Götheborg drivs av Svenska Ostindiska Companiet, som i sin tur ägs av en icke vinstdrivande stiftelse. Stiftarna är Business Region Göteborg, Göteborgs Hamn, SKF, Stena och Volvo i samarbete med Västra Götalandsregionen. Skeppet är en kopia av den ostindiefarare som 1745 gick på grund och sjönk vid Hunnebådan i Göteborgs hamninlopp. År 1986 startade en marinarkeologisk utgrävning av originalskeppet och 1995 påbörjades bygget. Åtta år senare sjösattes Götheborg och under 20 månader 2005-2007 seglade skeppet den historiska rutten till Kina och tillbaka. Sedan dess har man varit ute på ett antal expeditioner runt om i Europa. Official Tour Partner för European Tour 2013 är transportföretaget Greencarrier.

För mer information och ackreditering:
Linda Joneland
, PR-Manager, Svenska Ostindiska Companiet

Tfn: 0709-13 40 38, e-post: linda.joneland@soic.se, www.soic.se
Notera: Ackrediteringen är obligatorisk och att sista svarsdagen är onsdag den 21 augusti kl 12.00