Jungman på Ostindiefararen blev skeppets nye ordförande

Styrelsen för Svenska Ostindiska Companiet har fått en ny ordförande. Det är Peter Rydell, en välkänd göteborgsprofil med ett förflutet från banksektorn. Peter har ett stort hjärta för Ostindiefararen Götheborg och tom seglat som jungman ombord. Tidigare ordföranden Kenneth Orrgren kvarstår som ordförande i Stiftelsen Ostindiefararen Götheborg.

-        Det är med glädje som jag tar klubban för att fortsätta Svenska Ostindiska Companiets stolta tradition att vara betydelsefull för stadens Göteborgs utveckling. Från att vara en seglande ambassadör är vårt nya fokus att mitt i Göteborg på planerade Masthuggskajen bli en fast mötes- och inspirationsplats för kultur, innovationer och handel. Planerna är att bygga ett centralt upplevelsecenter kring Ostindiefararen. En plats där man får både en känsla av hur livet var ombord under 1700-talet, vad Ostindiefararen betytt för vår stadsutveckling men också vara en arena för det moderna, mångkulturella Göteborg med allt från spännande artisteri till världsledande teknikutveckling.

För närmare kontakt:

Peter Rydell, 0706-555708, rydell.peter@gmail.com

Chatrine Fritzell, VD, 0705-82 31 6, chatrine.fritzell@soic.se

www.soic.se

VD, 0705-82 31 6, chatrine.fritzell@soic.se

Ordförande, 0706-555708, rydell.peter@gmail.com

Om oss

För ytterligare pressbilder besök http://pictures.soic.se Projektet Ostindiefararen Götheborg drivs av Svenska Ostindiska Companiet, som i sin tur ägs av en icke vinstdrivande stiftelse. Stiftarna är Business Region Göteborg, Göteborgs Hamn, SKF, Stena, Volvo och Västra Götalandsregionen. Skeppet är en kopia av den ostindiefarare som 1745 gick på grund och sjönk vid Hunnebådan i Göteborgs hamninlopp. År 1986 startade en marinarkeologisk utgrävning av originalskeppet och 1995 påbörjades bygget. Åtta år senare sjösattes Götheborg och under 20 månader 2005 till 2007 seglade skeppet den historiska rutten till Kina och tillbaka. Sedan dess har man varit ute på en handfull expeditioner och totalt har skeppet besökt 56 olika städer runt om i världen. Sommaren 2010 deltog hon bland annat i firandet av Kronprinsessan Victorias bröllop.