Ny VD till Svenska Ostindiska Companiet AB

Till verkställande direktör i Svenska Ostindiska Companiet AB – SOIC AB – har utsetts Claes Fredriksson. Han efterträder Håkan Beskow som lämnar efter att ha fullföljt sitt kontrakt med SOIC AB

Claes Fredriksson kommer närmast från egen verksamhet som konsult och affärsutvecklare i Vancouver, Kanada. Han har tidigare också arbetat för bland annat Atlet och Tetra Pak.

Claes Fredriksson är civilingenjör från Chalmers i Göteborg och gjorde sin värnplikt som mariningenjör vid svenska flottan.

Han börjar sin anställning den 1 september.

För mer information och intervjuer:
Lars G Malmer, Ordförande, telefon: 0705-37 15 41

Projektet Ostindiefararen Götheborg drivs av Svenska Ostindiska Companiet, som i sin tur ägs av en icke vinstdrivande stiftelse. Stiftarna är Business Region Göteborg, Göteborgs Hamn, SKF, Stena och Volvo i samarbete med Västra Götalandsregionen. Skeppet är en kopia av den ostindiefarare som 1745 gick på grund och sjönk vid Hunnebådan i Göteborgs hamninlopp. År 1986 startade en marinarkeologisk utgrävning av originalskeppet och 1995 påbörjades bygget. Åtta år senare sjösattes Götheborg och under 20 månader 2005-2007 seglade skeppet den historiska rutten till Kina och tillbaka. Sedan dess har man varit ute på ett antal expeditioner runt om i Europa. Official Tour Partner för European Tour 2013 är transportföretaget Greencarrier.