OSTINDIEFARAREN GÖTHEBORG BLIR AMBASSADÖR FÖR NON-VIOLENCE PROJECT FOUNDATION!

Ostindiefararen Götheborg utses till officiell ambassadör för Non-Violence Project Foundation. Som en bekräftelse kommer konstnären Carl Fredrik Reuterswärds att donera en Non-Violence skulptur, som överlämnas av hans hustru Tonie Lewenhaupt till Ostindiefararen Götheborg. Överlämnandet sker i samband med skeppets ankomst till Varberg kl.16.30 den 30 juli.

Carl Fredrik Reuterswärd är internationellt sett en av Sveriges mest välkända konstnärer under 1900-talet och ett av hans mest kända konstverk är Non-Violence skulpturen, revolvern med den knutna pipan. Skulpturen är en av världens främsta symboler för fred och icke-våld och skapades av konstnären som en reaktion efter mordet på vännen John Lennon.

I samband med donationen av skulpturen blir Ostindiefararen Götheborg officiell ambassadör för Non-Violence Project Foundation (NVPF).

- Vi är stolta över att bli en ambassadör för Non-Violence Project Foundation. Som ambassadör ska vi kommunicera ett positiv och konstruktivt budskap om fred och icke-våld under våra resor världen över, säger Peter Alexandersson, Verkställande direktör på Svenska Ostindiska Companiet.

The Non-Violence Project Foundation är en internationell organisation med huvudkontor i Schweiz som har varit verksam i 22 år och har utbildat fler än 7 miljoner unga människor, lärare och coacher på 5 kontinenter. Non-Violence mål är att inspirera, motivera och engagera unga människor att förstå hur man löser konflikter utan att ta till våld. Förra året blev Non-Violence Project Foundation refererade till att vara världens bästa utbildningsprojekt av USA:s president Barack Obama.

Ostindiefararen Götheborgs ambassadörskap innebär att skeppet representerar icke-våld som princip. Skeppet kommer att, med sin internationella besättning, under världsomspännande seglatser symbolisera goda globala vänskapsrelationer, i Svenska Ostindiska Companiets anda av fredliga handelsrelationer med Fjärran Östern.

Reuterswärds mest välkända Non-Violence skulptur är placerad utanför FN-huset i New York. Att utnämningen och donationen sker i Varberg är passande då det för 100 år sedan hölls ett stort fredsmöte av Svenska Freds i Varberg, där resolutioner skrevs som skickades till världens regeringar. Några år senare användes resolutionerna som inspiration vid skapandet av Nationernas Förbund, FN:s föregångare.

Skulpturen som doneras till Ostindiefararen Götheborg är en modell som är färgsatt i en design av Yoko Ono - en av Non-Violence Project Foundations ambassadörer.

För ytterligare information:
Maja Rönnbäck, Public Relations Manager, tfn 46 (0)739 22 40 60, maja.ronnback@soic.se, www.soic.se

För ytterligare information om Non-Violence Project Foundation:
Jan Hellman, stiftelsens grundare, jan@nonviolence.com, www.nonviolence.com