Ostindiefararen Götheborg huvudattraktion på världens största maritima festival.

I sommar ger sig Ostindiefararen Götheborg ut på en fyra månader lång turné i Europa, European Tour 2015. Under turnén sätter skeppet bland annat återigen segel mot Amsterdam för att delta i världens största maritima festival, SAIL Amsterdam 2015 . SAIL Amsterdam arrangeras vart femte år och väntas i år locka över 1,7 miljoner besökare.

Vid skeppets deltagande i SAIL Amsterdam 2010 var intresset för Ostindiefararen Götheborg enormt.

- Vi hade över 7 000 besökare ombord per dag, vilket slog vårt gamla publikrekord från Kina. Med en traditionsenlig salut fick Götheborg också äran att inviga hela evenemaget, vilket vi även får göra i år, säger Emanuel Persson expeditionsledare på Svenska Ostindiska Companiet.

Evenemanget startar den 19 augusti med en parad där Ostindiefararen Götheborg, tillsammans med över 600 andra skepp och tusentals båtar, går längs Noordzeekanaal för att slutligen lägga till i centrala Amsterdam. Paraden lockar vanligtvis hundratusentals människor som samlas längs kanalen för att ta del av festligheterna. Under de kommande dagarna kommer sedan Götheborg ligga vid kaj för företagsarrangemang och öppet för besökare. Skeppet kommer att vara i Amsterdam fram till och med söndagen den 23 augusti och seglar därefter vidare till Storbritannien.

Hamnstoppet innan Amsterdam är tyska Bremerhaven, där Ostindiefararen Götheborg kommer att ligga vid kaj mellan den 12 och 16 augusti, även det ett stort maritimt evenemang, Sail Bremerhaven 2015.

För ytterligare information och bilder:

Emanuel Persson, tfn +46 (0)704 54 77 88, emanuel.persson@soic.se

Ostindiefararen Götheborg: www.soic.se