Ostindiefararens framtid är säkrad! – Nu väntar en ny seglats till Kina

Ostindiefararen Götheborg seglar till Kina igen. Skeppet kommer att genomföra nya expeditioner till olika delar av världen de närmaste sju åren. Detta blir möjligt genom att SOIC AB tecknat ett avtal med en kinesisk partner, Xiamen Hanhaizunlong Yacht Co. Ltd, som säkrar bolagets finansiella ställning till 2021. Det nya avtalet skrevs under på fredagen i Göteborg vid en ceremoni i Chalmerska huset av Chen Jian, ordförande i Xiamen Hanhaizunlong Yacht Co Ltd och Lars G Malmer, ordförande i SOIC AB.

– Genom detta avtal kan Ostindiefararen Götheborg fortsätta att segla på de sju haven och fungera som plattform för att marknadsföra Sverige, dess näringsliv och kultur. Helt i linje med stiftelsen Ostindiefararen Götheborgs ändamål. Samtidigt kommer vår partner att sprida kunskap om provinsen Fujian och staden Xiamen. Tillsammans skall vi verka för ett ökat affärs- och kulturutbyte med de länder skeppet kommer att besöka, säger Lars G Malmer.

Chen Jian understryker att skeppet är en fantastisk symbol för de kinesisk-svenska relationerna som går flera hundra år tillbaka. Ett ökat miljöansvar i samhället är också nödvändigt idag och med Götheborg kan vi väcka en positiv uppmärksamhet och föra ut detta budskap.

Chen Jian vill inte ge någon exakt summa för sitt finansiella åtagande, men konstaterar att det rör sig om åtskilliga tiotals miljoner kronor.

Första resan startar i april 2014 och målet är då staden Xiamen i sydöstra Kina. Där kommer skeppet att ligga några månader och sedan är avsikten att hon skall segla längs den kinesiska kusten och besöka flertalet av de större städerna där. Sedan väntar seglatser till andra länder och kontinenter. Götheborg fortsätter att segla under svensk flagg.

– Efter den nu pågående expeditionen, som slutar den 7 september, väntar besök på varv för planerat underhåll. Sedan tar förberedelserna vid för seglingen till Kina, säger Håkan Beskow, VD för SOIC AB. Enligt den preliminära planen kommer Götheborg avsegla i början av april 2014. Seglatsen planeras gå via Cadiz, Cannes, Civitavecchia (Roms hamnstad), Suez-kanalen, Djibouti, Kozhikode, Maldiverna, Indien, Singapore, Hongkong Taiwan, Tian Jin till Xiamen. Resan beräknas ta ett drygt halvår.

För mer information och frågor:
Lars G Malmer, Styrelseordförande, SOIC AB, tfn: 0705-37 15 41
Håkan Beskow, VD, SOIC AB, tfn: 0738-23 38 00

Taggar:

Om oss

För ytterligare pressbilder besök http://pictures.soic.se Projektet Ostindiefararen Götheborg drivs av Svenska Ostindiska Companiet, som i sin tur ägs av en icke vinstdrivande stiftelse. Stiftarna är Business Region Göteborg, Göteborgs Hamn, SKF, Stena, Volvo och Västra Götalandsregionen. Skeppet är en kopia av den ostindiefarare som 1745 gick på grund och sjönk vid Hunnebådan i Göteborgs hamninlopp. År 1986 startade en marinarkeologisk utgrävning av originalskeppet och 1995 påbörjades bygget. Åtta år senare sjösattes Götheborg och under 20 månader 2005 till 2007 seglade skeppet den historiska rutten till Kina och tillbaka. Sedan dess har man varit ute på en handfull expeditioner och totalt har skeppet besökt 56 olika städer runt om i världen. Sommaren 2010 deltog hon bland annat i firandet av Kronprinsessan Victorias bröllop.