Pressinbjudan: Ostindiefararens framtid säkrad!

Välkommen till signingceroni och presskonferens fredagen den 19 juli 2013 klockan 11.00 i Chalmerska Huset, Södra Hamngatan 11 i Göteborg.

Svenska Ostindiska Companiet AB har under våren förhandlat fram en långsiktig lösning för Ostindiefararen Götheborgs framtid. Avtalet kommer att undertecknas fredagen den 19 juli.

Plats:
Chalmerska Huset, Södra Hamngatan 11, Göteborg
Datum och tid: fredag den 19 juli klockan 11.00

Ackreditering:
Linda Joneland, pr-manager, Svenska Ostindiska Companiet

Tfn: 0709-13 40 38, e-post: linda.joneland@soic.se, www.soic.se

Taggar:

Om oss

För ytterligare pressbilder besök http://pictures.soic.se Projektet Ostindiefararen Götheborg drivs av Svenska Ostindiska Companiet, som i sin tur ägs av en icke vinstdrivande stiftelse. Stiftarna är Business Region Göteborg, Göteborgs Hamn, SKF, Stena, Volvo och Västra Götalandsregionen. Skeppet är en kopia av den ostindiefarare som 1745 gick på grund och sjönk vid Hunnebådan i Göteborgs hamninlopp. År 1986 startade en marinarkeologisk utgrävning av originalskeppet och 1995 påbörjades bygget. Åtta år senare sjösattes Götheborg och under 20 månader 2005 till 2007 seglade skeppet den historiska rutten till Kina och tillbaka. Sedan dess har man varit ute på en handfull expeditioner och totalt har skeppet besökt 56 olika städer runt om i världen. Sommaren 2010 deltog hon bland annat i firandet av Kronprinsessan Victorias bröllop.