Ereim lägger miljonorder på SolTech´s nya produkt - ShingEl

Ereim koncernen har lagt en order på SolTech ShingEl för knappt 1,4 MSEK till sitt projekt Skogshöjden Projekt AB i Ulricehamn, som ska byggas sommaren 2018.

Genom valet av SolTech ShingEl som både är en solcell och ett tak i samma produkt får man två funktioner i samma lösning. ShingEl har utvecklats av SolTech Energy och kommer att lanseras brett under 2018 både mot privat- bygg och fastighetsmarknaden. ShingEl passar lika bra vid nybyggnation som vid renovering av befintliga tak. För Ereims bostadsområde Skogshöjden blir kostnadsbesparingen stor då man helt enkelt inte bygger ett tak med traditionell taktäckning utan lägger ShingEl direkt på papp och läkt.

SolTech´s VD Frederic Telander kommenterar:

• Vi är mycket glada över denna affär med Ereim som sedan starten 2010 sålt över 800 bostäder runt om i Sverige och som fokuserar på energieffektiva hus. Skogshöjden är ett mindre bostadsområde med 9 radhus som innehåller totalt 18 bostadsrätter. Området är det första som byggs helt med ShingEl, vilket blir häftigt att se och understryker samtidigt produktens konkurrenskraft. ShingEl har fått en smakstart och vi har knappt börjat.

För mer information, vänligen kontakta: Frederic Telander, VD SolTech Energy Tel; 08-441 88 46. E-post; frederic.telander@soltechenergy.com

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som SolTech Energy Sweden AB (publ) ska offentliggöra enligt EU:s förordning nr 596/2014 om marknadsmissbruk. Informationen lämnades genom ovanstående kontaktpersons försorg för offentliggörande den 6 december 2017 kl. 07:00 CET.

Om SolTech Energy
SolTech Energy utvecklar och säljer byggnadsintegrerade solenergiprodukter för alla former av fastigheter – kommersiella, offentliga och villor. Produkterna är en del av en fastighets yttre skal i form av ett tak, en vägg eller ett fönster med semitransparenta solceller för produktion av elektricitet som samtidigt stänger ute solvärme. SolTech Energy Sweden AB (publ), handlas på First North vid Nasdaq Stockholm under kortnamnet SOLT och har över 12,000 aktieägare. I koncernen ingår även det till 51 procent samägda bolagen ASAB i Sverige och ASRE i Kina. I koncernen ingår även det helägda dotterbolaget Wasa Rör T Mickelsson AB. Bolagets Certified Adviser är G & W Fondkommission. Mer info på: www.soltechenergy.com

Om ShingEl
SolTech ShingEl är en byggnadsintegrerad solcell som fungerar som en takpanna och passar att läggas sömlöst med Benders takpanna Carisma. ShingEl är utvecklad av SolTech Energy och kommer att lanseras brett under 2018 både mot privat- bygg och fastighetsmarknaden. ShingEl passar lika bra vid nybyggnation som vid renovering av befintliga tak.

Om Ereim AB
Ereim AB är en projektutvecklare med drivkraft att skapa hemmiljöer där människor kan blomstra och trivas.  Ereim bygger välplanerade, prisvärda bostäder för att fler ska få en chans att skapa sitt eget hem utan att behöva ge avkall på en balanserad vardagsekonomi. Våra hus är energieffektiva i sitt grundutförande och genom solceller och andra kloka lösningar vill vi skapa förutsättningar för ett hållbart liv. Vi drivs av att få använda vår kunskap om bostadsbyggande till att göra skillnad – både för samhället och för den enskilda människan!