SolTech Energy hjälper Ekerö Arena bli ”off grid”, dvs självförsörjande på el.

SolTech Energy Sweden AB (publ) har tecknat ett Letter of Intent (LOI) med Ekerö Arena som är ett fastighetsutvecklingsprojekt i miljardklassen på Ekerö väster om Stockholm. Avtalet handlar om att i samarbete med andra parter verka för att Ekerö Arena ska kunna bli helt självförsörjande på energi – för både el och uppvärmning.

SolTechs unika produkter för byggnadsintegrerad solenergi planeras att användas för integration på tak,  i fasader, fönster och balkonger. Dessutom kan våra färgade solceller bidra till den konstnärliga utsmyckningen.

Ekerö Arena projekteras av Ladza Fastigheter AB och ska omfatta badhus, 250 bostäder, en ishall, en multiarena för både idrott och konserter, uppvärmda fotbollsplaner, ett skidspår inomhus och en skatepark. Dessutom planeras för skolor, hotell och restauranger på området. Projektet beräknas att byggas i etapper med start 2020/21.

Utöver ett LOI med SolTech Energy har Ladza Fastigheter AB även tecknat ett LOI med SENS, Sustainable Energy Solutions. Det är starten på vad som ska bli ett smått unikt samarbete för lokal hållbarhet, klimatarbete och energieffektivisering.

Solpaneler blir tak, fasader och fönster
Med SolTech Energy´s revolutionerande koncept med solcellsteknik, som kan bli helt byggnadsintegrerad, får Ekerö Arena både ljusinsläpp och solskuggning genom tak, väggar och fönster och omvandlar samtidigt solljus till el.

-   Alla glasytor absorberar användbar solenergi, säger Stefan Ölander, styrelseordförande på SolTech Energy. Ekerö Arenas arkitektur och storlek bidrar till att vi kan maximera antalet paneler på fastigheterna. Nu när tekniken med semitransparenta och färgade tunnfilmssolceller finns borde verkligen fler nyttja sina tak, fasader, fönster och balkongglas till ett generera energi

Energilager som sparar både värme och kyla
Genom att nyttja berggrundens egen lagringsförmåga kan ett energilager skapas. Det innebär att sommarvärmen lagras och tas fram när den behövs – på vintern. Självklart går det även att göra tvärt om. När man behöver kyla på sommaren nyttjar man lagrets lägre temperatur samtidigt som man laddar lagret med värme – på så sätt byter årstiderna plats och alla vinner.

-   Genom våra system kommer vi kunna värma upp och kyla ner bostäder, simhall och skolor. Det gör vi med den spillvärme och spillkyla som uppstår då vi värmer respektive kyler t.ex. ishall, inomhus skidspår, simbassäng, konstgräsplan och kontor, säger Jan Egenäs på SENS.

En perfekt kombination för att bli ”off grid”
Det första steget mot en anläggning som är helt självförsörjande på energi är nu taget för Ekerö Areans räkning.

-   Det känns riktigt bra att vi nu skrivit våra två LOI, säger Olle Nordberg på Ladza Fastigheter. Vårt mål, som tack vare samarbetet med SolTech Energy och SENS inte alls är orealistiskt, är att vi ska kunna producera och lagra all den energi vi behöver. Dessutom skapar vi förutsättningar för ett ekonomiskt hållbart projekt genom att eliminera en stor del av driftskostnaderna. För precis som med allt när det gäller Ekerö Arena, vill vi göra smarta och långsiktiga val. Det är då man bygger för framtiden.

-   Om de globalt högt uppsatta klimatmålen i Parisavtalen ska uppnås måste framtidens fastigheter byggas med den teknik som faktiskt redan finns säger Stefan Ölander, styrelseordförande i SolTech Energy. På SolTech är vi stolta över att bidra till att Ekerö Arena kan bli ”off grid”. Det rimmar väl med vår vision att genom estetiskt tilltalande lösningar verka för att varje byggnad ska producera mer energi än vad den förbrukar.

För mer information kontakta:

SolTech Energy Sweden AB (publ), Stefan Ölander. Tel nr: 070-739 80 00. stefan.olander@soltechenergy.com

Ladza Fastigheter AB. Olle Nordberg. Tel nr: 070-862 88 00 olle.nordberg@ladza.se, http://www.ladza.se

SENS – Sustainable Energy Solutions AB. Jan Egenäs. Tel nr: 070-593 71 38. jan.egenas@sens.se http://www.sens.se

Om SolTech Energy
SolTech Energy utvecklar och säljer byggnadsintegrerade solenergiprodukter för alla former av fastigheter – kommersiella, offentliga och villor. Produkterna är en del av en fastighets yttre skal i form av ett tak, en vägg eller ett fönster med semitransparenta solceller för produktion av elektricitet som samtidigt stänger ute solvärme. SolTech Energy Sweden AB (publ), handlas på First North vid Nasdaq Stockholm under kortnamnet SOLT och har över 12,000 aktieägare. I koncernen ingår även det till 51 procent samägda bolagen ASAB i Sverige och ASRE i Kina. I koncernen ingår även det helägda dotterbolaget Wasa Rör T Mickelsson AB. Bolagets Certified Adviser är G & W Fondkommission. Mer info på:
www.soltechenergy.com