Snabbväxare satsar på Artificiell Intelligens för småföretag

Svenska Sonetel utnämndes nyligen till Sveriges 8:e mest snabbväxande teknikföretag av Deloitte (fast50.se) och planerar nu en börsnotering på Nasdaq First North i mars.
Bolaget har nu rekryterat Shailesh Kumar, doktor inom Artificiell Intelligens och tidigare verksam på Google, Yahoo och Microsoft som rådgivare för bolagets satsningar inom AI.

”Vi tror att det finns en mycket stor marknad för att med hjälp av artificiell intelligens avlasta småföretag i deras dialog med sina kunder ” säger Henrik Thomé, VD och grundare. ”Utmaningen med AI har varit att det antingen krävs mycket data eller mycket manuellt arbete för att få ut något vettigt resultat. Småföretag har varken mycket data eller tid – vilket skapar utmaningar. Vi tror att vi har en lösning på det.”

Sonetel har redan 90 000 betalande kunder i över 160 länder som använder företagets mjukvaruplattform över Internet. Antalet aktiva användare har ökat med 45% under det senaste året.

Den primära tjänsten är internationella lokala telefonnummer med global vidarekoppling.
”En e-handlare kan få telefonnummer från oss i länder de säljer till. Genom att visa ett lokalt telefonnummer på hemsidan nära potentiella kunder, ökar de förtroendet och försäljningen” säger Henrik Thomé.

Ett internationellt telefonnummer från Sonetel kostar från 8 kr per månad plus vidarekoppling globalt till kostnaden av ett lokalsamtal.

Bolaget tar nu in 23.7 Mkr genom en nyemission inför börsnoteringen. Eftersom emissionen är garanterad till 100% har bolaget kunnat rivstarta satsningar på Artificiell Intelligens och andra funktioner redan nu.

”Målet är att senare under året kunna erbjuda en komplett lösning för telefoni och chat med AI-stöd till småföretag globalt – helt gratis” säger Henrik Thomé.

Sonetel har även tecknat avtal med Weebly, en amerikansk tjänst för att skapa webbsidor, med 40 miljoner kunder. Sonetels plattform integreras nu med Weeblys för att Sonetels tjänster ska tillgängliggöras till deras kunder.

G&W Fondkommission är utsedd till finansiell rådgivare av Sonetel AB i samband med emissionen och som Certified Adviser inför den förestående listningen vid Nasdaq First North. Advokatfirman Delphi har bistått G&W inför transaktionen. Aqurat Fondkommission AB agerar emissionsinstitut.

Memorandum, teaser och anmälningssedel finns tillgängliga för nedladdning via www.sonetel.com/sv/investerare/, www.gwkapital.se, samt via www.aqurat.se.

Sonetel presenterar sig på G&Ws småbolagsfrukost på Berns Onsdag den 15 februari.
Anmälan: http://www.financialhearings.com/event/9977

För ytterligare information kontakta:
Sonetel AB, www.sonetel.com: investors@sonetel.com.
G&W Fondkommission: 08-503 000 50, www.gwkapital.se.

Taggar: