Sonetel erhåller 4 MSEK i lån

Sonetel - som är listat på Nasdaq First North Stockholm - mottar ett lån från Nordea på 4 MSEK. Bolaget har betalande kunder i 170 länder och utvecklar en ny tjänst med artificiell intelligens för småföretag globalt.

Lånet skall finansiera fortsatta investeringar i Sonetels mjukvaruplattform och löper i 60 månader med rak amortering och en årlig ränta om 2,5%. Som säkerhet för lånet uttas företagsinteckningar om 4 MSEK.

Sonetel har därtill nyligen mottagit 1,5 MSEK i lån från Swedish General Consulting AB – ett bolag som ägs av Sonetels VD och grundare Henrik Thomé. Även detta lån kvarstår i Sonetel.

Sammantaget har bolaget därmed mottagit 5,5 MSEK i nya lån under den gångna månaden

Lånet på 1,5 MSEK bedömdes enligt bolagets interna prognoser täcka Sonetels behov för de kommande 12 månaderna.

De tillkommande 4 MSEK i lån finansierar redan planerade investeringar, vilket frigör motsvarande mängd rörelsekapital såsom finansiell buffert.

Bolaget har därmed inga behov av tillkommande finansiering.

”Vi har nu tillförsäkrat bolaget en god finansiell buffert och kan fokusera vår kraft på lanseringen av vår nya AI-tjänst” säger Henrik Thomé.

Sonetel är ett svenskt företag som tillhandahåller en Software-As-A-Service tjänst för småföretag globalt. Bolaget har hittills över 130 000 betalande kunder i över 170 länder. Huvuddelen av företagets ca 50 anställda arbetar i dotterbolaget i Indien. Bolaget utsågs 2016 och 2017 av Deloitte till ett av Sveriges mest snabbväxande teknikföretag (”Sweden Technology Fast 50”), samt ett av Europas 500 mest snabbväxande företag (”Technology Fast 500™ Europe, Middle East & Africa”), med en tillväxt på 459% från 2013 till 2016. Bolagets aktie (SONE) är föremål för handel på Nasdaq First North Stockholm med G&W Fondkommission som Certified Adviser.

Informationen i pressmeddelandet är sådan som Sonetel AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 24 oktober 2018 kl. 07:30 CET (08:30 svensk tid).