Sonetel tar steg för ökad skalbarhet

Sonetel AB som är listat på Nasdaq First North Stockholm har efter ett års förberedelser flyttat driften av sin SaaS-tjänst (Software-as-a-Service) från den egna driftsanläggningen till Amazon Web Services molntjänst.

”Flytten ger oss möjlighet att öka vår kapacitet med några knapptryckningar. Tidigare kunde det ta över ett halvår att få nya servrar i drift.” säger Prashant Pant, operativ chef på Sonetel.

Efter flytten äger Sonetel inte någon egen infrastruktur för drift.

”Vi är ett Software-as-a-Service-företag och ska inte ägna vår tid åt hårdvarurelaterade problem.” säger Henrik Thomé, VD på Sonetel.

Flytten är ett viktigt steg för att säkerställa skalbarheten inför lanseringen av Sonetels nya tjänst med gratis, AI-assisterad kundtjänst för småföretag globalt.

Sonetel är ett svenskt företag som tillhandahåller en Software-As-A-Service tjänst för småföretag globalt. Bolaget har hittills över 100 000 betalande kunder i över 170 länder. Huvuddelen av företagets ca 70 anställda arbetar i dotterbolaget i Indien. Bolaget utsågs 2016 av Deloitte till Sveriges 8:e mest snabbväxande teknikföretag, samt 46:e i EMEA (Europa, Mellanöstern och Afrika) med 2 000% tillväxt över fyra år. Bolagets aktie (SONE) är föremål för handel på Nasdaq First North Stockholm med G&W Fondkommission som Certified Adviser.

Taggar: