Enklare att ringa med Bluetooth i Avis hyrbilar

Biluthyrningsföretaget Avis installerar nu Bluetooth-baserad handsfreeutrustning från Sony Ericsson i 300 av sina hyrbilar i Sverige. Därmed kan hyrkunderna enkelt och bekvämt använda sina Bluetooth-utrustade mobiltelefoner i bilarna, utan att behöva ta upp dem ur väskan eller fickan. Därmed förbättras också trafiksäkerheten, något som ligger Avis varmt om hjärtat.

Avis är den första biluthyraren i Sverige som utrustar sina bilar med handsfreeutrustning för kundernas mobiltelefoner. 300 fabriksnya Saab 9-3 och 9 5 förses med Sony Ericssons handsfreesats HCB-300. Med den trådlösa tekniken blir det mycket bekvämare för föraren att använda sin telefon i hyrbilen. Med telefonen kvar i väskan eller fickan är det bara att vrida om startnyckeln, så ansluts handsfreeutrustningen automatiskt. Bluetooth-utrustningen i Avis bilar är integrerad med bilarnas ljudanläggning. Det innebär att radion automatiskt dämpas om det ringer, och telefonens ljud går ut i bilhögtalarna. Utrustningen är inte begränsad till Sony Ericssons mobiltelefoner, utan passar även de flesta andra mobiltelefoner med Bluetooth. – Vi satsar på att i alla led leverera ett mervärde till våra kunder och säkerheten är en mycket viktig del i detta, säger Peter Andersson som är marknads- och försäljningsdirektör på Avis i Sverige. Med handsfree i bilen kommer våra kunder att kunna känna sig tryggare också när de kör och talar i telefon. Avis Bluetooth-bilar kommer att finnas över hela landet och de kommer inte att kosta mer att hyra än motsvarande bilar utan handsfree. Omkring en fjärdedel av Avis hyrbilsflotta i den sk premium-klassen utrustas med Sony Ericssons handsfreeutrustning. – Samarbetet med Sony Ericsson känns oerhört spännande och om det faller väl ut bland våra kunder räknar vi med att utvidga samarbetet, säger Peter Andersson. Om Bluetooth Car Handsfree HCB-300: HCB-300 är den senaste och mest avancerade av Sony Ericssons handsfreeutrustningar. Förutom att den är mycket enkel att använda och har hög ljudkvalitet, kan den även ”komma ihåg” upp till fem telefoner med hjälp av en färg-ID-funktion. Varje person väljer sin egen färg, som visas i ett fönster på handsfreeutrustningens framsida. När bilen startas ansluter HCB-300 till den telefon som användes senast. Man byter Bluetooth-anslutning med en knapptryckning, eller väntar tills utrustningen hittar en ny telefon.