Sony Ericsson Z500i och S710a - två snabba EDGE-mobiler med kamera

Sony Ericsson Z500i och S710a - två snabba EDGE-mobiler med kamera Sony Ericsson lanserar två nya kameramobiler med EDGE-teknik, vilket ger snabb trådlös tillgång till data, nedladdning, meddelanden och inter-aktiva spel. Z500i är en vikbar kameramobil som erbjuder funktioner med både video och stillbilder samt spel och kommunikation. Den lanseras för Europa och Asien. S710a är en kameramobil med megapixelupplösning och en finurlig mekanisk design, avsedd för den amerikanska marknaden. Båda telefonerna utnyttjar den senaste EDGE-tekniken (Class 10) med e-post, spel och information med en nedladdningshastighet på upp till 240 kbps och uppladdning på upp till 120 kbps. EDGE (Enhanced Data Rates for Global Evolution) är en 3G-teknik som ger bredbandsliknande dataöverföring till mobila enheter. Z500i Z500i är en nätt vikbar telefon i klassisk Sony Ericsson-stil. Den har goda kommunikationsmöjligheter, är extremt lätt att använda och har en inbyggd VGA-kamera för stillbilder och videoklipp. Med QuickShare kan användaren med bara några få klick ta, skicka och dela bilder, ljud och video. Z500i är också en av de första Sony Ericsson-mobilerna som har möjlighet till PoC (Push to Talk over Cellular), dvs en teknik som får mobiltelefoner att fungera som en kommunikationsradio - en sorts "walkie talkie". Bildskärmen med 65 536 färger är idealisk för att visa alla sorters bilder. Nedladdning eller webbsurfning går snabbare tack vare EDGE-teknikens snabba anslutning och överföringshastighet. När telefonen är stängd fungerar telefonens yttre färgskärm med sina 4 096 färger som kamerans sökare. Den kan även visa namn och bild på den uppringande personen genom Picture CallerID eller visa textmeddelanden utan att telefonen behöver öppnas. Z500i synkroniseras enkelt med en persondator och har en rad organisationsfunk-tioner så att användaren ständigt kan vara uppdaterad med sin kalender och adressbok. Z500i finns tillgänglig på marknaden under fjärde kvartalet 2004. S710a I likhet med tidigare lanserade S700-modellen har S710a en läcker vikbar design som gör att den kan användas på tre olika sätt beroende på uppgiften: Som kamera, för att surfa, skicka SMS eller e-post alternativt som traditionell telefon. S710a har en integrerad 1,3 megapixel CCD digitalkamera för högkvalitativa foton och en reptålig 2,3 tums TFT-färgskärm med 262 000 färger för visning av bilder och spel i hög kvalitet. S710a har också ett inbyggt fotoljus som gör det möjligt att ta bilder även i mörka miljöer samt 8x digital zoom för fotograf-ering på längre avstånd. S710a stöder QuickShare, vilket gör den extremt enkel att använda. Genom att öppna objektivskyddet startas kameran automatiskt. Bilder och video kan tas med bara en enda knapptryckning och med endast ytterligare ett par knapp-tryckningar kan de skickas iväg till vänner, kollegor eller familjen. Användaren har flera olika möjligheter att överföra bilder, videosekvenser och andra data till persondatorer eller annan utrustning: MemoryStick Duo, Bluetooth och infraröd överföring. S710a finns tillgänglig på marknaden under fjärde kvartalet 2004. Produktspecifikation S710a GSM 850/1800/1900 MHz EDGE Class 10 (4+2) Kamera: 1,3 megapixel CCD (1280 x 960 pixlars bildstorlek) Display: 262 000 färger (240 x320 pixlar) Applikationsstöd: JAVA 2.0, Hi Corp Mascot Capsule Engine Micro 3D Edition Anslutningsmöjlighet: Memory Stick Duo, Bluetooth, infraröd, kabel Storlek: 107,5 x 49 x 24,5 mm Vikt: 137 g Taltid: Upp till 7 timmar Standby: Upp till 12,5 dagar (300 timmar) Produktspecifikation Z500i GSM 900/1800/1900 MHz EDGE Class 10 (4+2) Kamera: VGA Huvuddisplay: 65 000 färger (128 x 160 pixlar) Statusdisplay: 4 000 färger Applikationsstöd: Java 2.0, Hi Corp Mascot Capsule Engine Micro 3D Edition Anslutningsmöjlighet: Kabel Storlek: 93 x 49 x 24 mm Vikt: 110 g Taltid: Upp till 10 timmar Standby: Upp till 11 dagar Sony Ericsson Mobile Communications AB förser den globala kommunikations-marknaden med innovativa och funktionsrika mobiltelefoner, tillbehör, PC-kort och M2M-lösningar. Företaget, som grundades år 2001 som ett joint venture mellan Ericsson och Sony, har sitt huvudkontor i London och ca 5 000 anställda över hela världen. Forsknings- och utvecklingsenheter finns i Europa, Japan, Kina och Amerika. Mer information finns på www.sonyericsson.com Högupplöst bild finns att hämta på www.newsonline.se/sonyericsson För mer information kontakta: Jens Feilberg, Nordisk Marknadschef, Sony Ericsson Telefon: 0705 - 30 33 86, e-post: jens.feilberg@sonyericsson.com Jakob Rydén, Nordisk Produktmarknadschef, Sony Ericsson Telefon: 0703 - 47 63 32, e-post: jakob.ryden@sonyericsson.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/07/15/20040715BIT20230/wkr0010.pdf http://www.waymaker.net/bitonline/2004/07/15/20040715BIT20230/bild.html Bilder