Sony Ericssons nya HSPA ExpressCards ger enkel och snabb åtkomst till mobilt internet och GPS

Sony Ericssons första ExpressCard för mobilt bredband ger blixtsnabb uppkoppling till internet, och sparar tid för den med stressigt jobb.

Barcelona/Stockholm, 10 februari 2008. Sony Ericsson lanserar idag EC400 och EC400g – företagets första HSPA ExpressCard (7,2/2,0). Förutom de höga bredbandshastigheterna och funktionerna utmärker de sig även med slimmad design. Dessa mobila bredbandskort sparar tid för den stressade tack vare snabb och säker åtkomst till internet, oavsett var man befinner sig.

EC400 och EC400g sticks enkelt in i den bärbara datorns ExpressCard-plats och ger 7,2 Mb/s i nedladdningshastighet och 2,0 Mb/s vid uppladdning. Dessutom har EC400g en inbyggd GPS-mottagare, som automatiskt visar var användaren befinner sig i Google™ Maps eller liknande tjänst. GPS-data kan också matas in i annan valfri lokaliseringstjänst.

– EC400 och EC400g är lika tunna som de är högpresterande. Användaren får precis vad han eller hon behöver: en snabb och pålitlig uppkoppling som fungerar varsomhelst och närsomhelst. Med sin plug-and-play-installation och konfigurering ger dessa ExpressCards omedelbar tillgång till internet, så att du alltid kan sköta ditt jobb, säger Joakim Liljedahl, kategorichef på Sony Ericsson i Norden.

Sony Ericssons EC400/EC400g – tappa inte uppkopplingen
• Snabb upp- och nedladdning av data – lika snabbt som på kontoret
• Automatisk installation och konfigurering – snabbt och enkelt att komma igång
• Inbyggd GPS-mottagare gör det enkelt att hitta, även i en ny stad (EC400g)

Perfekt och kompakt
EC400/EC400g är kompakta, tunna och stryktåliga. Korten sticks enkelt in i din bärbara dator. Ett klick är allt som behövs för att komma ut på nätet. Utöver den inbyggda antennen har EC400 och EC400g en extra antenn som kan fällas upp och ge ännu bättre signalmottagning, och därmed bättre prestanda.

Enkelt, effektivt
EC400 och EC400g har funktioner för automatisk installation och konfigurering så att uppkoppling sker enkelt och snabbt. När kortet sätts in i din bärbara dator identifierar den inbyggda programvaran i ExpressCard automatiskt din nätverksoperatör och ställer in rätt nätverksparametrar.

Hitta adresser
EC400g har också en inbyggd GPS-mottagare så att du enkelt kan ta reda på var du befinner dig. En banbrytande funktion från Sony Ericsson kopplar direkt upp dig till Google Maps, eller en liknande tjänst, så att du kan orientera dig och identifiera var du är och vart du ska.

Tid för egna intressen
Låt inte arbetets stress hindra dig att odla dina intressen. Gränssnittet i EC400 tar dig snabbt till PlayNow Arena, där du omedelbart har tillgång till musik, spel och annat material för nedladdning. Ladda enkelt ned musik, videor och ringsignaler till din bärbara dator. Om du vill kan du lika enkelt ladda dem vidare till mobilen.

EC400/EC400g ExpressCard HSPA/UMTS (850/1900/2100 trippelband, 850/900/1800/1900 quad-band) lanseras senast sommaren 2008.

HÖGUPPLÖSTA BILDER: www.sonyericsson.com/press

Mobile World Congress/Sony Ericsson: www.sonyericsson.com/mobileworldcongress

Bilder och pressmeddelande med tekniska specifikationer finns länkade i detta mail.