Tennis på biltak inleder Sony Ericsson Open i Miami

Sony Ericsson tar tennisen utanför banan med ”trafiktennis”

Miami, USA – 24 mars, 2009 – För att markera starten av Sony Ericsson Open 2009 arrangerades en match i “trafiktennis” mellan de topprankade tennisspelarna Venus Williams och Andy Murray. Matchen genomfördes ovanpå taken på två bilar på paradgatan Ocean Drive i Miami och med South Beach välbekanta art deco-arkitektur i bakgrunden.

Venus Williams, rankad femma i världen, kommenterade upplevelsen: “Sony Ericsson Open är en av de mest underhållande turneringarna under året. Detta inte enbart tack vare sitt läge utan också för de aktiviteter som sker i samband med turneringen, som tar tennisen utanför tennisbanan och bidrar till inramningen.”

Världens fjärde högst rankade manlige spelare, Andy Murray, säger: “Jag ser alltid fram emot att komma tillbaka till Miami och spela i Sony Ericsson Open. Det är en av de mest spännande turneringarna under året och liknande event bidrar till att skapa uppmärksamhet för sporten.”

Aldo Liguori, Corporate vice president och head of global communications and PR på Sony Ericsson, säger: “Sony Ericsson är välkänt som ett utmanarvarumärke med passion och innovation. ‘Trafiktennis’ demonstrerar tydligt att vi kan ta sporten till nya arenor och publiker och därmed öka den totala upplevelsen av Sony Ericsson Open."

För att genomföra eventet modifierades taken på två stadsjeepar med plattformar och säkerhetsanordningar. Matchen spelades på Ocean Drive för att fånga känslan av South Beach och med den världsberömda art deco-arkitekturen i bakgrunden förmedla känslan som symboliserar Sony Ericsson Open 2009: underhållning, glamour och innovation.

Efter förra årets fantastiska turnering där Nikolay Davydenko och Serena Williams segrade har årets turnering alla förutsättningar att bli ett lika spektakulärt event där Serena siktar på att säkra sin sjätte titel. Sony Ericsson Open 2009 kommer att spelas mellan 25 mars och 5 april på Crandon Park i Miami och inkluderar världens bästa manliga och kvinnliga tennisspelare som kämpar om en total prisssumma om 9 miljoner dollar.

Sony Ericsson är titelsponsor för Sony Ericsson Open, som är den inofficiella femte grand slam-turneringen. Sponsorskapet gör det möjligt för Sony Ericsson att engagera konsumenter i stort antal länder och förstärka deras upplevelser med hjälp av mobiltelefoni.

Om Sony Ericsson:
Sony Ericsson är en världsledande mobiltelefontillverkare med en försäljning på cirka 97 miljoner mobiltelefoner under 2008. En av företagets främsta styrkor är mångfalden. Verksamhet finns i över 80 länder, inklusive tillverkning i Kina och forsknings- och utvecklingsenheter i Kina, Europa, Indien, Japan och Nordamerika. Sony Ericsson bildades i oktober 2001 genom ett 50:50 joint venture mellan Sony och Ericsson. Företaget har sitt huvudkontor i London. Mer information finns på www.sonyericsson.com

Om Sony Ericsson Open
Sony Ericsson Open 2009 kommer att spelas mellan 25 mars och 5 april på the Tennis Center vid Crandon Park i Miami. Evenemanget, som grundades av Butch Buchholz 1985, ägs av IMG. Sony Ericsson Open är en av nio tävlingar i ATP Masters Series på ATP-touren, ett topprankat evenemang på Sony Ericsson WTA TOUR och inkluderar de främsta manliga och kvinnliga tennisspelarna i världen. År 2008 besegrade Nikolay Davydenko Rafael Nadal och tog därmed sin första Sony Ericsson Open-titel medan Serena Williams besegrade Jelena Jankovic för sin femte titel i Miami, vilket är delat rekord. För biljettinformation vänligen ring +1 305 442-3367 eller besök webbsidan på www.SonyEricssonOpen.com.

För mer information, vänligen kontakta:

Gustaf Brusewitz, PR-ansvarig, Sony Ericsson Norden och Baltikum
Telefon: 073-431 15 50, gustaf.brusewitz@sonyericsson.com