• Sony Mobile/

Xperia XZ Premium med nya Motion Eye™-kameran – världens första smartphonekamera med Super slow motion[1]

• Flaggskeppet Xperia XZ Premiums banbrytande Motion Eye™-kamera spelar in video i Super slow motion och Predictive Capture sparar bilder redan innan du trycker på knappen

• Från BRAVIA till Xperia – Xperia XZ Premium är världens första smartphone med 4K HDR-skärm[2]

• Upp till 1 Gbps supersnabb nedladdning[3] med Qualcomm® Snapdragons™ nya 835-plattform

• Ytterligare två smartphones presenteras i Xperia X-familjen:

• Flaggskeppsvarianten Xperia XZs, även den med nya Motion Eye™-kamera
    • Xperia XA1, en mellanklass-smartphone med exklusiv design och kamera i toppklass
  • Xperia Touch – en efterlängtad Android-projektor som förvandlar vilken plan yta som helst till en interaktiv pekskärm med multi-touch

• Xperia Ear ”Open-style Concept” – nästa generations interaktiva hörlurar

Sony Mobile presenterar en rad nya smarta produkter och koncept under Mobile World Congress 2017 och stärker därmed positionen som ledande innovatör inom kommunikationsbranschen.

– Vi var först med vattentåliga smartphones, först med 4K-skärm i en smartphone och har länge haft ett tekniskt ledarskap inom smartphonekameror. Nu tar vi nästa steg i utvecklingen av våra smarta produkter med världens första Super slow motion i en smartphone och världens första 4K HDR-smartphoneskärm. I vår lanserar vi dessutom Xperia Touch, som är ett nytt och revolutionerande interaktivt fönster till appar, interaktion och underhållning, säger Rikard Skogberg, nordisk PR- och produktchef för Sony Mobile.

Xperia XZ Premium
Xperia XZ Premium är Sonys mest banbrytande smartphone hittills, med nya avancerade Motion Eye™-kameran som fångar rörelser som inte ens ögat kan se, 4K HDR-skärm, uppdaterad exklusiv design och ännu fler intelligenta funktioner än sina föregångare.

Kamera som automatiskt fångar bilder åt dig
I Xperia XZ Premium förenas Sonys kunnande från ‘α’ och Cyber-shot™-kamerorna för att skapa nya Motion Eye™, vilket gör att kameran fångar liv och rörelser som ingen annan smartphone kan. Xperia XZ Premium är den första smartphonen med en minnesutrustad Exmor™RS-sensor, vilket ger fem gånger snabbare bildscanning och dataöverföring. Det inbyggda minnet möjliggör videoinspelning i 960 bildrutor per sekund, vilket gör Xperia XZ Premium till världens första smartphone med Super slow motion – resultatet blir att slow motion-effekten blir fyra gånger långsammare än med andra smartphones[1].

Med Predictive Capture ligger Xperia XZ Premium alltid steget före. När kameran är igång och detekterar en rörelse börjar den automatiskt att spara bilder i sensorns inbyggda minne, så från sekunden innan du klickat på knappen har du redan ett urval av upp till fyra bilder att välja mellan, ifall ditt öga råkat missa ett ögonblick eller ditt finger var för långsamt. Utöver detta har den nya Motion Eye™-kameran på 19 MP hela 19 procent större pixlar som fångar mer ljus för detaljrikare och skarpare bilder även i svagt ljus. Ytterligare kameraförbättringar inkluderar en helt ny G-lins med enastående skärpa och Bionz™ processing engine som fångar rörliga objekt mer precist.

Världens första 4K HDR-skärm
Skärmen i Xperia XZ Premium är på 5,5 tum och är världens första 4K HDR-display (High Dynamic Range, 2160x3840) i en smartphone. Den använder Sonys BRAVIA TV-teknologi tillsammans med TRILUMINOS™-teknologi vilket ger överlägsen realism och häpnadsväckande ljusstyrka, färg och kontrast.

Fullmatad prestanda ...
Xperia XZ Premium är en av de första telefonerna med Qualcomms® Snapdragon™ 835-plattform, vilket gör att den är framtidssäkrad för fiberliknande nedladdningshastigheter på upp till 1 Gbps med sitt integrerade Snapdragon X16 LTE modem.

Den kraftfulla processorn maximerar även telefonens hårdvara vad gäller grafik och batteriförbrukning. Filöverföring blir också maximerad tack vare USB 3.1, vilket är tio gånger snabbare än USB 2.0 för hastigheter upp till 5 Gbps. Precis som föregångaren är den även utrustad med USB Type-C™, vilket gör att sladden alltid har rätt sida upp.

… paketerad i en vacker design
Xperia XZ Premiums harmoniska och enhetliga design omfattar en välvd glas- och metallexteriör som när den vänds ger ifrån sig en spegeleffekt på baksidan. På sidan sitter fingeravtrycksläsaren bekvämt för enkel och säker upplåsning av telefonen. Tack vare IP65/68-klassificeringen[4] behöver du inte oroa dig för regn eller damm, och med ett förstärkt Corning® Gorilla® Glass 5 på både fram- och baksidan tar telefonen tålighet till nya höjder. Xperia XZ Premium kommer i färgerna Luminous Chrome och Deepsea Black.

Intelligens till nästa nivå
Xperia XZ Premium lär sig kontinuerligt om användaren och anpassar och ger rekommendationer baserat på användarens beteende för Xperias smartaste och personligaste upplevelse hittills. Batteriet maximeras med Smart Stamina vilket noggrant uppskattar hur länge din nuvarande laddning räcker baserat på ditt normala användningsmönster, och varnar dig om du riskerar att ta slut på batteriet innan dagen är över. Med Battery Care[5] and Qnovo Adaptive Charging skyddas batteriet mot onödigt slitage för upp till dubbelt så lång livslängd. I Norden levereras dessutom Xperia XZ Premium med snabbladdaren UCH12W.

Ljud & gaming
Med High Resolution Audio-uppspelning och DSEE HX™-teknologi är ljudet i Xperia XZ Premium i toppklass. Telefonen skalar upp streamade och mp3-låtar till nästintill high-res-kvalitet, och med LDAC aktiverat tappas ingen kvalitet när du spelar musik trådlöst då den överför tre gånger mer ljuddata jämfört med normal Bluetooth.

Genom att koppla ihop telefonen med din PlayStation®4-konsoll kan du spela spelen direkt i displayen, som tack vare processorn, minnet och 4K-skärmen gör spelupplevelsen bättre än någonsin.

Ytterligare två nyheter i Xperia X-familjen
Utöver flaggskeppet Xperia XZ Premium presenterar Sony även två andra smartphones, från topp- till mellanklass:

• Xperia XZs
  • Xperia XA1

Xperia XZs
I Norden lanserar Sony flaggskeppsvarianten Xperia XZs i begränsad utgåva i samband med en kampanj i utvalda kanaler. Det är en version av nuvarande Xperia XZ som, precis som storasyskonet Xperia XZ Premium, har nya Motion Eye™-kameran med Super slow motion och Predictive Capture. Den är dessutom uppdaterad med 4 GB RAM-minne.

Xperia XA1
Xperia XA1 är familjens nya ess i mellanklassen och har en kamera i toppklass: Huvudkameran är på 23 MP med en stor 1/2.3” Exmor™RS-sensor och F2.0-lins. Från det att du startar kameran fångar den en bild på 0,6 sekunder och med Hybrid Autofocus behöver du inte oroa dig för oskärpa. Med en frontkamera på 8 MP och 23 mm vidvinkellins kan du även vara säker på selfies av högsta kvalitet, som du dessutom kan ta genom att bara vifta med handen.

Xperia XA1 har en kantlös skärm på 5 tum med HD-upplösning. Den har även Qnovo Adaptive Charging och en intelligent assistent som lär sig användarens beteende för tips och rekommendationer.

Xperia Touch – från hyllat koncept till kommersiell produkt
Xperia Touch är en interaktiv Android-projektor som förvandlar en plan yta till en 23-tums HD-pekskärm som möjliggör för familj och vänner att samlas kring ett bord, en köksö eller en plan väggyta för att bland mycket annat skriva, rita, spela spel, titta på film och kommunicera genom diverse sociala nätverk. Gränssnittet är snabbt, levande och reagerar på fysisk beröring och rörelser[6]. Projektorn är byggd med hjälp av Sonys SXRD-projektionsteknologi och interaktion möjliggörs genom en kombination av infrarött ljus och realtidsdetektion via en inbyggd kamera som fångar 60 bilder per sekund.

Förutom att Xperia Touch är kompatibel med PlayStation®4 Remote Play[7] kan den även köra nedladdade appar och spel från Google Play Store, och genom det sätta en ny standard för hur hundratusentals applikationer kan upplevas[8].

Xperia Ear “Open-style CONCEPT” – Hands-free, eyes-free och ears-free
Xperia Ear “Open-style CONCEPT” baseras på ljudtekniken “open-ear” som utvecklats inom Sonys Future Lab Program, en inkubator som möjliggör för konsumenter att testa, recensera och forma prototyper från Sonys R&D.

Konceptet tar tillvara på Sonys forskning inom akustik och ledande position i att leverera trådlösa “open-ear” stereohörlurar och är skapad för att omdefiniera dagligt lyssnande och kommunikation, så att du kan lyssna på musik och ta emot notifikationer och meddelanden – samtidigt som du tar in övrigt ljud från omvärlden.

Precis som Xperia Ear drivs Xperia Ear “Open-style CONCEPT” av Sonys Agent Technology – en personlig assistent som kontrolleras med röstkommandon och huvudrörelser.

Svenska lanseringsdatum och priser

• Xperia XZ Premium lanseras i månadsskiftet maj/juni med ett rekommenderat cirkapris på 7 990 SEK

• Xperia XZs lanseras i april med ett rekommenderat cirkapris på 5 990 SEK

• Xperia XA1 lanseras i april med ett rekommenderat cirkapris på 2 990 SEK

• Xperia Touch lanseras i maj med ett rekommenderat cirkapris på 14 990 SEK

För mer information, vänligen kontakta:
Rikard Skogberg, nordisk PR- och produktchef, Sony Mobile Communications

rikard.skogberg@sonymobile.com, +46 (0) 705 49 49 23

Högupplösta bilder finns att ladda ner här:

Specifikationer

Xperia XZ Premium Xperia XZs XA1
MåttVikt 156 x 77 x 7.9 mm 195g 146 x 72 x 8.1 mm 161g                     145 x 67 x 8mm 143g
Design Fingeravtrycksläsare för snabb och säker upplåsning
IP65 / IP68 vatten- och dammtålig[4] Corning® Gorilla® Glass 5 (både fram och bak)
Fingeravtrycksläsare för snabb och säker upplåsning
IP65 / IP68 vatten- och dammtålig[4]
Kantlös och enhetlig design
Processor Qualcomm® Snapdragon™ 835 64-bit processor  Qualcomm® Snapdragon™ 820
64-bit processor
MediaTek helio P20 Octa Core
64-bit-processor
Minne RAM: 4GBFlash: 64 GB UFS(Stödjer microSD™-kort upp till 256GB) RAM: 4GBFlash: 32GB
(Stödjer microSD™-kort upp till 256GB)
RAM: 3GBFlash: 32GB (Stödjer microSD™ kort upp till 256GB)
Skärm 5.5” 4K HDRTRILUMINOS™ Display for mobile
X-Reality™ for mobile picture engine
5.2” Full-HD 1080pTRILUMINOUS™ Display for mobileX-Reality™ for mobile picture engine 5” HD 720p

Uppkoppling LTE Cat16, 4x4 MIMONFCBluetooth 4.2USB Type-C 3.1 LTE Cat9 MIMONFCBluetooth 4.1
USB Type-C
LTE Cat6
NFCBluetooth 4.2
USB Type-C
Batteri 3230mAhSmart Stamina
Qualcomm® Quick Charge 3.0
Qnovo Adaptive Charging
Battery Care
2900mAh Smart Stamina
Qualcomm® Quick Charge 3.0
Qnovo Adaptive Charging  Battery Care
2300 mAh Battery STAMINA Mode  Quick Charge Pump Express+ 2.0 Qnovo Adaptive Charging
Kamera 19MP Motion Eye1/2.3” Exmor RS™ for mobile image sensor
25mm wide-angle F2.0 G-lens
960fps Super Slow Motion
Predictive CaptureTriple image sensingPredictive Hybrid Autofocus0.5s Quick Launch and Capture5-axis stabilization (for video)
4K video recording
19MP Motion Eye1/2.3” Exmor RS™ for mobile image sensor
25mm wide-angle F2.0 G-lens
960fps Super Slow Motion
4K video recording
23MP 1/2.3” Exmor RS™ for mobile image sensor24mm wide-angle F2.0 lens
Hybrid AutofocusLow-light photo: ISO64000.6s Quick Launch and Capture
5x Clear Image ZoomSteadyShot™
Selfiekamera 13MP 1/3.06” Exmor RS™ for mobile image sensor22mm wide angle lensF2.0
ISO6400
Planerad lansering Månadsskiftet maj/juni 2017 April 2017 April 2017
Planerat rekommenderat cirkapris 7 990 SEK 5 990 SEK 2 990 SEK

About Sony Mobile Communications
Sony Mobile Communications is a subsidiary of Tokyo-based Sony Corporation, a leading global innovator of audio, video, game, communications, key device and information technology products for both the consumer and professional markets. With its music, pictures, computer entertainment and online businesses, Sony is uniquely positioned to be the leading electronics and entertainment company in the world. Through its Xperia™ smartphone and tablet portfolio, as well as innovative SmartWear products, Sony Mobile Communications delivers the best of Sony technology, premium content and services, and easy connectivity to Sony’s world of networked entertainment experiences. For more information: www.sonymobile.com

Med reservation för ändringar och felskrivningar

[1] Xperia™ XZ Premium och Xperia™ XZs har en bildsensor med inbyggt bufferminne som är kapabel att direkt spela in slow motion-video i 960 bildrutor per sekund i HD (720p) genom att använda enhetens hårdvara. Kontrollerat av Strategy Analytics SpecTRAX Service mot över 9 800 publicerade specifikationer för kamerasensorer för smartphones. Korrekt fram till den 16 december 2016.

[2] Xperia™ XZ Premium har en 4K UHD (2160 x 3840 pixlar) High Dynamic Range 5,5 tum skärm. Kontrollerat av Strategy Analytics SpecTRAX Service mot över 9 800 publicerade specifikationer för skärmar för smartphones. Korrekt fram till den 16 december 2016.

[3] Upp till 1Gbps är baserat på Gigabit Class LTE Cat 16 och är beroende på marknad och nätverk.

[4] Xperia™ XZ Premium och XZs är vatten- och dammtålig, så det är ingen fara om du överraskas av regn eller behöver skölja av den under kranen. Men kom ihåg: alla portar och skydd måste vara helt stängda. Du bör inte: låta enheten hamna helt under vatten eller utsätta den för havsvatten, saltvatten, klorerat vatten eller vätskor som till exempel drycker. Missbruk och felaktig användning av enheten upphäver garantin. Enheten har testats enligt skyddsklassningen IP65/68. Mer information finns på www.sonymobile.com/waterresistant. Observera att Xperia™ XZ Premium har en USB-port utan lock för anslutning och laddning. USB-porten måste vara helt torr innan du laddar enheten.

[5] Battery Care laddar din telefon till 90% och väntar sedan med att ladda till 100% strax före du normalt går upp för dagen.

[6] Rörelseigenkänning och kontrollfunktioner kommer finnas tillgängligt kort efter lansering via firmware-uppdatering.

[7] Gäller endast single player, inte multiplayer

[8] Applikationer och spel kan ha varierad och/eller ha begränsad funktionalitet om det utnyttjar gyroskopisk avkänning och/eller rörelse avsedd för bärbara enheter.