14 övervakningskameror med IPELA ENGINE lanserade av Sony Professional vid IFSEC 2013

Stockholm, 24 maj 2013: Under säkerhetsmässan IFSEC International i Birmingham, visade Sony Professional upp sina nya kameror med den integrerade signalprocesstekniken IPELA ENGINE som nu kommer i 14 nya modeller. Samtidigt lanserade Sony även sin skalbara mjukvarulösning.

– Det är viktigt att Sony Professional kan växa med marknaden inom videoövervakning. De nya produkterna breddar Sonys utbud och bevisar att Sony fortsätter att vara innovativa och ledande inom produktutvecklingen. Genom att vi utökar våra IPELA ENGINE-baserade kameror med 14 nya modeller så möjliggör vi för företag i alla storlekar att utnyttja den senaste tekniken inom videoövervakning, säger Björn Adméus, Regional Sales Manager för norra Europa på Sony Professional.

IPELA ENGINE EX E och V-serien IP-kameror
Signalprocesstekniken IPELA ENGINE kan appliceras på en mängd olika områden inklusive detaljhandel, utbildning och bankverksamhet. Kamerorna är kraftfulla och pålitliga säkerhetsverktyg och finns i både HD och Full HD-upplösning. Modellerna som ingår i IPELA ENGINE EX E-serien har förbättrad prestanda för att leverera optimal bildkvalitet även i de mest utmanande miljöerna.

Samtliga kameror är utrustade med motljuskompensation, View-DR, som levererar detaljrika bilder även under extrema ljusförhållanden. Brusreduceringen har förbättrats och ljuskänsligheten ökats med det dubbla i jämförelse med Sonys tidigare modeller. Dessutom har alla nya modeller bildstabilisering för att minska skakningar som kan orsakas av vind och vibrationer. Den nya funktionen reducerar risken att kameran fångar suddiga och odetaljerade bilder i varierande väderförhållanden.

De tolv nya kamerorna i EX-E-serien erbjuder ett heltäckande utbud av box- och minidome för varierande installationer:

• SNC-EB600, SNC-EB600B, SNC-EB630 och SNC-EB630B boxkameror
  • SNC-EM600 och SNC-EM630 Minidome-kameror
  • SNC-EM601 och SNC-EM631 stryktåliga Minidome-kameror
  • SNC-EM602R och SNC-EM632R Minidome-kameror för utomhusbruk

Kamerorna är designade att användas för alla typer av videoövervakning och levererar hög prestanda, flexibilitet och kostnadseffektivitet.

IPELA ENGINE PRO W-Serien
Sony Professionals nya W-serie består av högkvalitativa Pan Tilt Zoom-kameror som levererar Full-HD 1080p, 30x zoom och drivs av IPELA ENGINE PRO. De två modellerna inkluderar SNC-WR632 för utomhusbruk och SNC-WR630 för inomhusbruk. Båda modellerna stöder 60 bilder per sekund och har branschens snabbaste panorering 700 grader per sekund. Kamerorna passar bra för verksamhetskritiska och breda övervakningsområden som flygplatser, arenor och kasinon samt för stadsövervakning. Båda modellerna har stöd för dag- och natt-funktion och levererar skarpa bilder under svaga ljusförhållanden såväl som i svåra motljusförhållanden med View-DR. Anti dim-funktionen hos IPELA ENGINE PRO gör bilder i miljöer med dimma och dis mycket tydliga.

C-serien
Sony Professional kommer även att lansera SNC-CX600W, som är en liten och prisvärd kamera framställd för småföretag, butiker, restauranger, hotell och bostäder. Kameran levererar HD 720p, 120 graders betraktningsvinkel och fungerar trådlöst eller trådbundet över nätverk samt intern lagring med mikro-SD. Kameran har en passiv infraröd (PIR) sensor som upptäcker rörelser i mörker och ett vitt LED-ljus för att lysa upp områden automatiskt när rörelser upptäcks eller när den aktiveras av användaren. Kameran stöder tvåvägsljud med en inbyggd mikrofon och högtalare. Kameran kommer även med några av Sony Professionals analysfunktioner inklusive rörelsedetektering och DEPA (Distributed Enhanced Processing Architecture).

Skalbar mjukvara
Sony lanserar
även sin nya skalbara Management plattform. Serverprogramvaran, som baseras på Windows OS, är avsedd att sömlöst integreras med Sonys NSR (Network Surveillance Recorders) och RSM (RealShot Manager Advanced) programvara för att leverera en skalbar övervakningslösning.

Programvarans flexibilitet gör övervakningspaketet idealiskt för företag som verkar på flera platser som banker, detaljhandel, vårdinrättningar och skoldistrikt. Eftersom dessa organisationer växer så är systemet utformat för att expandera med dem. Lösningen är kraftig nog att hantera upp till 32 000 kameror vilket förenklar stora NSR/RSM-system. Tidigare behövdes detta hanteras av flera separata system på grund av systembegränsningar.

Tillgänglighet
Samtliga kameror är planerade att lanseras mellan sommaren och hösten 2013. Prisinformation tillgängliggörs när kamerorna har introducerats. Den skalbara mjukvaran beräknas vara tillgänglig i juli 2013.

Jonathan Stara, Spotlight PR, telefon: 076-545 40 14, e-post: jonathan.stara@spotlightpr.se

Sony Professional, en division inom Sony Europe, är den ledande leverantören av AV/IT-lösningar till verksamheter inom en rad områden som media och broadcast, videoövervakning och retail, transportsektorn och arenor. Divisionen levererar produkter, system och tillämpningar som gör det möjligt att skapa, hantera och distribuera digitalt audiovisuellt innehåll som ger företagen och deras kunder ett mervärde. Med över 25 års erfarenhet av att leverera innovativa, marknadsledande produkter är Sony Professional i en idealisk position för att kunna leverera hög kvalitet och mervärde till sina kunder.  Sonys Professional Services division, dess systemintegrationsdivision, ger sina kunder tillgång till experter och lokal kompetens hos välutbildade yrkesmän över hela Europa. Sony samarbetar med ett nätverk av kända teknikpartners och kan därmed leverera en färdig lösning som motsvarar kundens behov med integrerad mjukvara och system för att uppnå varje organisations individuella affärsmål.  För mer information vänligen gå in på www.pro.sony.eu

Följ oss på Twitter: www.twitter.com/sonyproeurope