IBC 2017: Fokus på berättande när Sony går ”Beyond Definition”

Sony presenterade under IBC 2017 nya lösningar, tekniker och operativa tillvägagångssätt i syfte att uppmuntra medieföretag till historieberättande som en central del i mediaproduktioner. Besökare vid monter 13.A10 får upptäcka nya innovationer i HDR som omfamnar Sonys vision ”Beyond Definition”, samt Sonys första digitala fullformatskamera VENICE, men också moln, IP- och arkiveringslösningar.

Sonys fokus är att utveckla HDR-kapaciteten inom produktionslösningar och erbjuder i dag HDR-lösningar med arbetsflöden och flexibla inspelningsformat. Den senaste utvecklingen är Sonys SR Live för HDR-arbetsflöden, ett enkelt system som möjliggör ett effektivt arbetsflöde för parallella liveproduktioner i 4K HDR, HD HDR och HD SDR. Systemet kan leverera högkvalitativt innehåll med bilder producerade i S-Log3-format och konverterade till format som PQ och HLG med hjälp av konverteraren HDRC-4000.

– Vi är helt inne på att ge våra kunder de bästa verktygen för att leverera bilder som går ”Beyond Definition”, säger Richard Scott, Head of Media Solutions på Sony Professional Europe. Sony är unika i sin förmåga att erbjuda banbrytande teknik vid sidan av en rad tjänster och expertis. Vi vill försäkra oss om att våra kunder ligger i framkant inom mediaproduktion.

Under IBC ökar Sony sin HDR-kapacitet ytterligare för att främja användarnas förmåga att berätta historier och visa upp förbättringar som exempelvis nya HLG Live-läget som adderar en produktion i Hybrid Log-Gamma (HLG) till SR Live för arbetsflödet HDR. Den uppdaterade versionen PXW-Z450, som kommer att stöda arbetsflödet HDR med hjälp av uppdateringen V3.0 Firmwire kommer också att visas upp, samt tre nya videokameror i form av XDCAM PXW-Z90, NXCAM HXR-NX80 och Handycam FDR-AX700. Alla har nya autofokus-funktioner med 273-punkts-detektion AF-sensor och 4K1 HDR-inspelning och stöder ett direkt HDR-arbetsflöde. Dessutom kommer nylanserade VENICE att visas upp, tillsammans med nyheter som Sonys första systemkamera i 8K UHC-8300.

Under IBC visar Sony hur IP Live-produktion används på ett effektivt sätt. Sony är nyligen medlemmar av AMWAs (Advanced Media Workflow Association) styrelse och kommer att visa upp nyheter som den nya kamerakontroll-enheten CCU och tre nya 4K/IP-redo videoswitchar; XVS-8000, XVS-7000 och XVS-6000.

Sony visar även upp molnbaserade system i form av Media Backbone Hive och XDCAM air, samt lösningar för arbetsflöden och arkivering, såsom Media Backbone NavigatorX och Optical Disc Archive Generation 2.

För att demonstrera sin Beyond Definition-vision ytterligare, visar Sony under IBC ytterligare en rad lösningar vid sin monter 13.A10 i Elicium Hall, RAI Amsterdam. Till exempel kommer en ny generation av DWX-serien att visas upp, men även uppgraderingar för monitorerna PVM-X550, PVM-A250/A170, LMD-A240/A220/A170.

Sonys presskonferens finns tillgänglig här: pro.sony.eu/ibc

Läs hela pressmeddelandet här: https://www.sony.co.uk/pro/press/pr-sony-goes-beyond-definition-at-IBC-2017

För bildmaterial, vänligen klicka här

Henrik Felixon, Key Account Manager för Broadcast i Norden & Baltikum, telefon: 46 708 163105, e-post: Henrik.Felixon@eu.sony.com