Sony lanserar LCD-monitorer i Full HD

- flerformats-monitorer för högkvalitativ videoövervakning - både i studion och ute på fältet

Stockholm 28 januari 2014 - Sony Professional lanserar en komplett uppsättning flerformatsmonitorer som ingår i ett brett sortiment av professionella och industriella LCD-skärmar. I serien ingår Full HD-skärmarna LMD-A240 (24", 1920x1200), LMD-A220 (22", 1920x1080) och LMD-A170 (17", 1920x1080). Serien är utvecklad som en del i Sonys nya designsprocess vilket gjort bildskärmarna både lättare och tunnare än sina föregångare samt anpassade för ett brett spektrum av användningsområden.

Monitorerna i LMD-A serien består av LCD-paneler med funktionen Full HD ready vilket innebär att användarna kan övervaka den ursprungliga upplösningen i HD-produktioner helt utan nedskalning. Strömförbrukningen har minskats med 20 till 30 procent beroende på modell. Resultatet är kostnadseffektiva LCD-skärmar av hög kvalitet som kan användas i en mängd olika miljöer.

– LCD-skärmarna i LMD-A-serien är lätta, tunna och robusta utan att kompromissa med den bildkvalitet och färgåtergivning som Sony är kända för. Med de nya modellerna erbjuder vi våra kunder ett stort utbud av professionella monitorer som uppfyller en mängd olika behov. Den innovativa chassidesignen gör skärmarna idealiska för användning i miljöer med höga krav på utrymme och flexibel användning, säger Daniel Dubreuil, Senior Product Marketing Manager på Sony Europe.

Utöver de grundläggande funktioner som krävs för videoproduktioner så har LMD-A-skärmarna även utrustats med ett antal operativa förbättringar. Bland annat optimerad I/P-konvertering med kort fördröjning (mindre än 0,5 LCD-pixel respons) och en In-Monitor Display (TSL UMD-protokoll).

Sonys breda utbud av monitorer ger kunderna möjlighet att implementera effektiva övervakningssystem som passar företagets behov och budget. Sonys BVM-serie används bland annat till färgbestämning och kontroll av signalkvalitet. PVM-A-serien används främst för kameraövervakning och kamerakontroll medan den nya LMD-A-serien används tillsammans med video-och källövervakning.

För att göra användbarheten mer strömlinjeformad har PVM-A-serien och LMD-A-serien utformats med samma design och gränssnitt. Det förenklar inställningsarbetet när båda monitorerna används i samma system. Möjligheten att använda DC-strömförsörjning gör samtidigt LMD-A-skärmarna perfekta för utomhusbruk.

Nyckelfunktioner hos LMD-A seriens LCD-monitorer:

• I/P konverteringssystem med kort fördröjning (mindre än 0,5 fält minus LCD-pixel respons)
  • In-monitor Display (IMD) för källövervakning
  • IMD textpositionering (LMD-A240)
  • Snabbt källbyte till okomplicerad övervakning
  • Bra utbud av utrustning för olika produktionsuppgifter

Extra tillbehör:

• On-screen Tally
  • Closed Caption EIA/CEA-608 og -708
  • Payload ID display i statusmenyn
  • SDI BNC 2-in/2-out
  • Waveform Monitor