Sony Professional lanserar FS7 II

Stockholm – 9 november 2016: Sony expanderar sin produktfamilj av FS Super 35mm-kameror och lanserar kameran FS7 II. FS7 II bygger vidare på FS7 där Sony har lagt till en rad nya avancerade funktioner i den nya modellen. Kameran har bland annat variabelt elektroniskt ND-filter, E-fattning och en ny mekanisk design som gör installationen snabbare och enklare. Sony introducerar även en ny E-mount Super 35mm-lins, framtagen för dokumentärfilms- och spelfilmsproduktion.

Nya FS7 II är framtagen för long-form-filmning och produktionsfilmning, i synnerhet för dokumentärfilmare och independent-produktioner. En viktig funktion hos nya FS7 II är att den filmar i färgrymd BT2020 vilket även gör den ideal för dagens 4K-baserade broadcast-produktioner.

Kamerans ND filter-system, kombinerat med dess stora sensor, gör att exponeringskontrollen blir större, med möjlighet till förinställda eller variabla driftlägen. Det variabla ND-läget[1] gör att användaren kan variera densiteten av ND-filtret under filmning och göra sömlösa övergångar mellan stegen.

Förinställt driftläge låter användaren bestämma tre olika ND-inställningar, användbart för att välja det mest lämpliga filtreringsintervallet för att ändra ljusförhållanden. Auto ND-läge finns också tillgängligt och tillåter exponering att hållas på en fixerad nivå samtidigt som användaren kan justera skärpedjupet med iris-kontroll[2].

FS7 II-kamerans E-fattning (lever lock-typ) ger användare möjligheten att byta linser genom att rotera låskragen snarare än själva linsen, vilket sparar tid under en intensiv produktion. Sonys nya E-fattning passar alla befintliga E-fattningslinser på marknaden samt andra linser med en adapter. FS7 II stöder också Sony α-fattning som inkluderar över 70 linser.

Sony introducerar också model E PZ 18-110mm f/4 G OSS, en ny E-fattning Super 35mm-lins specifikt framtagen för dokumentärfilms- och spelfilmsproduktion som täcker Super35mm och APS-C-sensorer. Linsen är kompakt och lätt, endast 1,1 kg, och har en brännvidd på 18 till 110 (6x zoom). Brännvidden är optimerad för Super 35- och APS-C-sensorer. Linsen är kompatibel med Sonys α fattning-systemkameror, inklusive α7-serien, samt den professionella FS7- och FS5-serien.

Nya FS7 II stöder minneskortformatet XQD som är framtaget för att kunna överföra högupplösta filer med hög bandbredd. Det nyaste XQD-kortet från Sony, QD-G256E har en kapacitet på 256 GB och möjliggör inspelningstider på uppskattningsvis 45 minuter i 4K 60P och 3,5 timmar i 2K 30P. Kortet har en läshastighet på 440MB/s och en skrivhastighet 400MB/s.

Sony FS7 II planeras att finnas tillgänglig i januari 2017. För mer information, vänligen besök produktsidan. Bilder kan laddas ner här.

Rekommenderade cirkapriser:

- PXW-FS7M2 €11,200 (endast kropp)
- PXW-FS7M2K €14,600 (med default-lins)

[1] Clear + 2~7 stop range, in seamless transition steps up to 1/128

[2] justerbar bländare som används för att styra mängden ljus som kommer genom linsen

Henrik Felixon, Key Account Manager för Broadcast i Norden & Baltikum, telefon: 46 708 163105, e-post: Henrik.Felixon@eu.sony.com