Sony utökar sin satsning på IP Live-produktion

Sony utökar sin satsning på driftkompabilitet inom IP Live genom att stötta två viktiga industristandarder – SMPTE ST 2110-mediatransporter genom IP och AMWA NMOS enhetsforskning och registrering. De första kompatibla produkterna, vilka utgör en del av Sonys fullständiga IP Live-produktionssystem, kommer visas på årets IBC och finnas tillgängliga på marknaden i april 2018.

Under IBC kommer Sony bland annat ha en utställning av Audio Intercom för en helt ny kamerakontrollenhet (CCU) som demonstreras. Utställningen kommer att stötta SMPTE ST 2110 i HD med IP-videoöverföring, där den nya kontrollenheten CCU är kompatibel med HDC- och HSC-kameror. Sonys 4K/IP-redo videoswitchar XVS-8000, XVS-7000 och XVS-6000, som alla utgör kärnan av IP Live-produktionen, kommer också att stödja SPMTE ST 2110 i HD med hjälp av en uppdatering.

– Broadcasters världen över välkomnar IP-lösningar tack vare den ökade flexibiliteten de medför. Vi vill att våra kunder med säkerhet ska känna att all teknik i deras IP Live-arbetsflöden synkar, säger Norberg Paquet, Head of Product Management på Sony Professional Europe. Därför vill vi under IBC och framöver visa att vi har SMPTE ST 2110-kompatibla produkter på gång och att vi arbetar nära med AMWA för att stötta NMOS IS-04 enhetsforskning och registrering, samt NMOS-IS-05 Connection Management API.

Många företag använder sig i dag av Sonys IP Live-produktion. Shizuoka Broadcasting System i Japan har arbetat med Sony för att ta fram Japans första studio-sub-system som använder sig av IP-baserad produktion. NEP i Australien och ShanDong TV Station i Kina har utrustat sina IP-baserade faciliteter med Sonys HDC-4300-kameror.

Alla SMPTE ST 2110-kompatibla produkter kommer att visas upp i monter 13.A10, där Sony även kommer att visa sin helhetslösning för IP Live-produktion som erbjuder både REMote Integration (REMI) och fjärrproduktion över en begränsad bandbreddanslutning.

För mer information om Sonys IP Live-lösningar, besök pro.sony.eu/iplive eller besök monter 13.A10 på årets IBC.

För att läsa hela pressmeddelandet, vänligen klicka här

Henrik Felixon, Key Account Manager för Broadcast i Norden & Baltikum, telefon: 46 708 163105, e-post: Henrik.Felixon@eu.sony.com