α-programmet breddas Sony kommer med nya, proffsigare systemkameror

Vid PMA2007-mässan nyligen i Las Vegas visade Sony två prototyper för avancerade digitala systemkameror samt åtta nya utbytbara objektiv. De kommande produkterna ska komplettera dagens α100 och de 21 objektiv som redan finns på marknaden.

De två nya kamerahusen är positionerade mot mer avancerade amatörfotografer och mot den professionella marknaden. Även de nya objektiven utvecklas för mer krävande användare. Det breddade programmet ska ge kunderna större valfrihet och göra det möjligt att byta upp sig inom Sonys αprogram allteftersom de utvecklas som fotografer.

– Vi behöver förstärka vår position på marknaden för digitala systemkameror genom att erbjuda ett bredare utbud som passar olika typer av användare. Därför arbetar vi nu på nästa generation produkter för att vidga ”αvärlden”, sade Toru Katsumoto, ansvarig för Sonys AMC-division som tillverkar de digitala systemkamerorna, vid en presskonferens på mässan.

Den ena av de två prototyperna som visades på PMA2007 var ett kamerahus avsett för mer avancerade amatörfotografer än dagens α100. Den nya kameran kommer bland annat att få en högre bildkvalitet, tack vare en ny bildsensor och en ny BIONZ bildprocessor som båda för närvarande är under utveckling. Kamerahuset får också det avancerade bildstabiliseringssystem – Super SteadyShot – som används i dagens α100. Bildstabilisatorn fungerar tillsammans med hela utbudet av αobjektiv.

Den andra kamerahusprototypen ska bli toppmodellen i αfamiljen. Den får funktioner som ska attrahera även professionella fotografer och utrustas även den med ny bildsensor, BIONZ-processor och Super SteadyShot.

En av dessa två nya kameramodeller kommer att lanseras på marknaden senare under 2007.

Utöver de nya kamerahusen visades åtta nya utbytbara objektiv som är under utveckling. De omfattar dels fyra zoomobjektiv: En standardzoom med hög ljusstyrka, en telezoom, en vidvinkelzoom med hög ljusstyrka och en ”super-telezoom” samt fyra objektiv med fast brännvidd: Ett ”supertele”, ett normalt teleobjektiv, en vidvinkel och en vidvinkel med hög ljusstyrka.

Inom de närmaste tolv månaderna har Sony för avsikt att lansera minst fem objektiv för avancerade amatörfotografer och proffs. Bland dem finns tre zoomobjektiv på 24 70 mm F 2,8; 70-300 mm F 4,5-5,6 samt 18-250 mm F 3,5-6,3.

SLUT

Bilder finns att hämta på www.newsonline.se/sony eller på www.newsdesk.se/pressroom/sony