Aiwa integreras i Sony

Aiwa integreras i Sony Sony storsatsar på Aiwa som nu är helt integrerat i Sony. Aiwa kommer med en rad nya produkter för "internetgenerationen" samtidigt som man fortsätter med sitt välkända bärbara sortiment. - Sony är stolta över att kunna integrera Aiwa i sin totala produktportfölj i den svenska verksamheten. Aiwa kommer att säljas av vår Recording Media-division, säger Mikael Hagman, VD Sony Sverige. Sony satsar stort på Aiwa med marknadsföring i bland annat MTV där man ska ha dagliga puffar under sex månader. Man genomför också en stor utomhuskampanj med stortavlor över hela Europa inklusive Stockholm och Malmö. Aiwa kommer vidare att annonseras på flera websajter. - Vi vänder oss till en ung målgrupp på 15-20 år där vi i marknadsföringen kommunicerar varumärket Aiwa på ett sätt som klart skiljer sig från Sonys traditionella marknadsföring, säger Lars Jansson, General Manager Sony Nordic Recording Media & Energy. - Vi kommer också med ett nytt produktsortiment som är PC-kompatibelt, säger Lars Jansson. I vår kommer det nya sortimentet med produkter som kan kopplas ihop med PC. Det blir en serie produkter under namnet PC Centric där ett USB- minne ska användas för att flytta musik och bilder mellan olika produkter. - Det känns naturligt att vi på vår division tar hand om Aiwa. Vi är marknadsledande både på proffs- och konsumentsidan inom tape och lagringsmedia. Vi har en mycket erfaren säljkår under försäljningschefen Anders Rasmusson, som alla är väl bekanta för hemelektronik-handeln, säger Lars Jansson. Parallellt med Sonys distribution kommer Aiwa att säljas av de distributörer som finns idag. Sony har ägt delar av Aiwa i 20 år men Aiwa har drivit sin egen linje med produktion i egna fabriker. Sony köpte 100 procent av Aiwa 2002. Aiwa är nu alltså helägt dotterbolag till Sony Europa och ska fortsätta att producera det man är starka på - bärbart, Net MD, hifistacks, DVD och VHS-bandspelare. Produkterna tillverkas nu i Sonys fabriker vilket borgar för hög kvalitet och spännande design. All hantering av Aiwa som service, lagerhållning med mera sköts nu från Sony. Lansering på marknaden: November 2003 Pictures available at: http://www.newsonline.nu/imgway/index.asp?pmid=31457 För ytterligare information, kontakta Sony Sverige, -Mikael Hagman, VD Sony Sverige, tel 08-598 90 000, mikael.hagman@sony.se -Lars Jansson, General Manager Sony Nordic Recording Media & Energy, tel 08-598 90 000, 0708- 68 78 31, lars.jansson@sony.se Mer information finns också på www.aiwa.com Bilder och logo finns att hämta på www.newsonline.se/sony Om Sony Sony tillverkar produkter inom audio-, video-, kommunikations- och informationsteknik för konsument- och proffsmarknaden över hela världen. Sony har genom sin verksamhet inom musik, bild, spel och onlineförsäljning en unik utgångspunkt att bli ledande inom underhållning via bredband under 2000-talet. I Europa har Sony nått en årlig försäljning på 14,76 miljarder Euro (1,609 miljarder Yen) under räkenskapsåret som slutade den 31 mars 2002, baserat på en genomsnittlig växelkurs under samma period på 109 Yen på 1 Euro. Sony Europe, med huvudkontor i Sony Center vid Potsdamer Platz i Berlin, svarar för företagets europeiska affärsverksamhet inom elektronik och nådde en försäljning på 9,36* miljarder Euro under räkenskapsåret som slutade den 31 mars 2002. (*Siffrorna från mobiltelefonverksamheten från 1 oktober 2001 är inte medräknade i Sony Europes försäljning) Mer information om Sony finns på www.sony.se eller www.sonybiz.net -Denna release är distribuerad från Sony Sverige, Lennart Thulin, Press/PR lennart.thulin@norsholmen.se, 08-598 90 000, eller mobiltelefon 0705-106 106. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/11/06/20031106BIT00650/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/11/06/20031106BIT00650/wkr0002.pdf http://www.waymaker.net/bitonline/2003/11/06/20031106BIT00650/bild.html Pictures

• www.sony.se/press