Bättre bild och ljud i Sonys nya semiprofessionella DV-kamera (DCR-VX2000)

Bättre bild och ljud i Sonys nya semiprofessionella DV-kamera Sony ersätter den storsäljande semiprofessionella videokameran DCR- VX2000 med en förbättrad och uppdaterad modell, kallad DCR-VX2100. DCR-VX2100 är, liksom föregångaren en 3 CCD DV-kamera, och den präglas i grunden av samma goda bildkvalitet och prestanda som föregångaren. En av nyheterna är att ljuskänsligheten har ökats, vilket ger bättre resultat när man spelar in under svaga ljusförhållanden. Även ljudkvaliteten har förbättrats, med en effektivare sampling vid manuell inspelning. Dessutom har kameran utrustats med en Hybrid LCD-skärm, där man kan se inspelning och uppspelningen. Tack vare Hybrid LCD-skärmen är bilden mycket klar, med hög kontrast. Det gör det lätt att se bilden även vid starkt solljus. Kameragreppet har förändrats både vad gäller storlek och utformning, så att det har blivit lättare att hålla kameran. I kameragreppet finns numera såväl zoomreglage som start/stopp-knapp. Motljusskyddet har fått en ny utformning som ger plats för en vidvinkeladapter och har ett inbyggt linsskydd. Även kamerahuset har förändrats för att skapa en starkare känsla av kvalitet. Kameran är nu mörkgrå, istället för den tidigare modellens silverfärg. Den inbyggda sökaren är också större, vilket underlättar filmandet. Konsumentpris: Ca 44 000 kronor, inklusive moms Lansering på marknaden: December 2003. Tekniska specifikationer Kontakta stefan.andersson@sony.se Pictures available at: http://www.newsonline.nu/imgway/index.asp?pmid=31607 För ytterligare information, kontakta Sony Sverige, Stefan Andersson, 08-598 90 015, 0708-16 68 29, stefan.andersson@sony.se Bilder finns att hämta på www.newsonline.se/sony Om Sony Sony tillverkar produkter inom audio-, video-, kommunikations- och informationsteknik för konsument- och proffsmarknaden över hela världen. Sony har genom sin verksamhet inom musik, bild, spel och onlineförsäljning en unik utgångspunkt att bli ledande inom underhållning via bredband under 2000-talet. I Europa har Sony nått en årlig försäljning på 14,76 miljarder Euro (1,609 miljarder Yen) under räkenskapsåret som slutade den 31 mars 2002, baserat på en genomsnittlig växelkurs under samma period på 109 Yen på 1 Euro. Sony Europe, med huvudkontor i Sony Center vid Potsdamer Platz i Berlin, svarar för företagets europeiska affärsverksamhet inom elektronik och nådde en försäljning på 9,36* miljarder Euro under räkenskapsåret som slutade den 31 mars 2002. (*Siffrorna från mobiltelefonverksamheten från 1 oktober 2001 är inte medräknade i Sony Europes försäljning) Mer information om Sony finns på www.sony.se eller www.sony-europe.com. - Denna release är distribuerad från Sony Sverige, Lennart Thulin, Press/PR lennart.thulin@norsholmen.se, 08-598 90 000, eller mobiltelefon 0705-106 106. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/11/11/20031111BIT00450/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/11/11/20031111BIT00450/wkr0002.pdf http://www.waymaker.net/bitonline/2003/11/11/20031111BIT00450/bild.html Pictures

• www.sony.se/press