Cyber-shot DSC-T1 - tunn kamera med stor skärm

Cyber-shot DSC-T1 - tunn kamera med stor skärm Sony bygger vidare på sitt rykte som producent av kompakta digitalkameror av hög kvalitet. Nu lanseras företagets hittills tunnaste kamera i Cyber-shot-familjen. Cyber-shot DSC-T1 har ett nytt Carl Zeiss Vario-Tessar-objektiv med 3x optisk zoom, en 2,5 tum stor hybrid LCD-skärm och ett strömlinjeformat kamerahus i metall. Trots att DSC-T1 är Sonys tunnaste Cyber-shot- modell, är kameran ändå fullmatad med den senaste tekniken. - Vår nya Cyber-shot DSC-T1 representerar ett genombrott inom digitalkamerautvecklingen, säger Stefan Andersson, produktchef på Sony. - Praktiskt taget varenda komponent har vidareutvecklats för att bli mindre och optimerad för det tunna kamerahuset i metall. I kombination med det ytterst kompakta lagringsmediet Memory Stick Duo och Memory Stick PRO Duo, och det tunna InfoLITHIUM-batteriet (NP-FT1), har vi lyckats skapa en kamera som både har en rejält stor (2,5 tum) ljusstark LCD-skärm, och ändå är liten nog att rymmas bekvämt i fickan. Tunn men full av finesser Cyber-shot DSC-T1 är utrustad med en CCD-bildplatta på 5,1 megapixel och ett nyutvecklat Carl Zeiss Vario-Tessar-objektiv med 3x optisk zoom. Tessar-optiken är speciellt utvecklad för små kompakta kameror. Objektivet består av 11 linselement i 8 grupper, varav 3 asfäriska linser, vilka tillsammans med en optimerad mekanisk konstruktion bidrar till det ytterst kompakta utförandet. Cyber-shot DSC-T1 utnyttjar Sonys senaste Real Imaging Processor, som ger en bättre bildåtergivning och snabbare bildhantering, samtidigt som energiförbrukningen minskat med 30 procent. Kamerans svarstider har också förbättrats. Från det att linsskyddet dragits ifrån till dess att kameran är klar tar det bara lite drygt en sekund. Kameran klarar att ta en bild per sekund i den högsta upplösningen. Kameran kan dessutom ta upp till fyra bilder i snabb följd. Tack vare Real Imaging-processorn kan Cyber-shot DSC-T1 också användas för att spela in högupplöst video i MPEG Movie VX Fine-format (640x 480 pixlar, 30 bilder per sekund). Det ger tillräckligt hög kvalitet för uppspelning i fullskärmsläge på en tv. Inspelningslängden är beroende av lagringskapaciteten på det Memory Stick som används. Bra bilder Att ta bilder under svåra förhållanden är betydligt lättare med nya Cyper-shot T1, tack vare åtta olika förvalsprogram för olika typer av fotografering. En nyhet är "Förstoringsglas"-programmet, som gör det möjligt att ta makrobilder ner till 1 cm avstånd. Motivet kan dessutom förstoras på LCD-skärmen upp till 3,3 gånger, vilket gör att det går att se detaljer som annars är svåra att upptäcka med blotta ögat. Kameran har tre lägen för ökad kontroll över färgmättnad, kontrast och skärpa. Skärpekontrollen ökar kantskärpan på motivet, utan att försämra bildkvaliteten genom någon brusförstärkning. Tillsammans gör dessa inställningsmöjligheter att användarna kan finjustera bilderna bättre. En annan finess är kontinuerligt autofokus, som gör att användaren kan få rätt skärpa också på rörliga motiv. Kameran har också en sofistikerad brusreducering för att åstadkomma bättre bilder med fler detaljer. Clear Colour NR analyserar färgens och ljusets frekvens och jämnar ut störningar, vilket ger en mer naturlig färgåtergivning. Detta är speciellt användbart när man fotograferar landskapsmotiv, där stora områden med nästan samma färg återges med fler nyanser. Ljus himmel, mörkblått vatten och gröna skogar återges också mer naturtroget. Clear Luminance NR å sin sida tar hand om eventuellt hög luminans i bilden. Denna funktion är framför allt bra när det gäller att återge detaljer i stora, jämna ytor. Till skillnad från konventionella lösningar för brusreducering, kan den dämpa luminansbrus utan att detaljåtergivningen påverkas. Tunn kamera, stor bildskärm En av de mer framträdande egenskaperna hos Cyber-shot DSC-T1 är den 2,5 tum stora hybrid LCD-skärmen, som täcker två tredjedelar av kamerans baksida. Hybridskärmen använder en speciell teknik som gör det möjligt att se motivet klart, oavsett om man är ute i strålande solsken eller inomhus med dåliga ljusförhållanden. Förutom att den är lättare att använda som sökare, är den stora skärmen också idealisk för att visa bilder på, överallt. Lätt att ansluta DSC-T1 levereras med en dockningsstation, som gör det lätt att både överföra bilder och att ladda batteriet. Kameran läggs helt enkelt i dockningsstationen, som ansluts till en dator eller en tv för att titta på bilderna. Därutöver har Cyber-shot T1 en snabb USB 2.0-anslutning, för ännu snabbare bildöverföring via kabel till en pc. Tillbehör För att användaren ska få ut mer av sin kamera, erbjuder Sony en rad tillbehör: Undervattenshus (MPK-THA), reseladdare (BC-TR1), läderväska (LCS-THA) samt Memory Stick PRO Duo-kort på 256 MB och 512 MB (MSX-M256A respektive MSX-512A). Konsumentpris: Ca 7 000 kronor, inklusive moms Lansering på marknaden: Januari 2004. Tekniska specifikationer stefan.andersson@sony.se För ytterligare information, kontakta Sony Sverige, Stefan Andersson 08 - 598 90015, 0708-16 68 29, stefan.andersson@sony.se Bilder finns att hämta på www.newsonline.se/sony Om Sony Sony tillverkar produkter inom audio-, video-, kommunikations- och informationsteknik för konsument- och proffsmarknaden över hela världen. Sony har med sina musik-, bild-, spel- och onlineverksamheter en unik utgångspunkt att bli ledande inom underhållning via bredband under 2000- talet. I Europa har Sony nått en årlig försäljning på 13,88 miljarder euro (1 666 miljarder yen) under räkenskapsåret som slutade den 31 mars 2003, baserat på en genomsnittlig växelkurs under samma period på 120 Yen på 1 Euro. Sony Europe, med huvudkontor i Sony Center vid Potsdamer Platz i Berlin, svarar för företagets europeiska affärsverksamhet inom elektronik och nådde en försäljning på 8,62 miljarder euro under räkenskapsåret som slutade den 31 mars 2003. Mer information om Sony finns på www.sony.se eller www.sony-europe.com. - Denna release är distribuerad från Sony Sverige, Lennart Thulin, Press/PR lennart.thulin@norsholmen.se, 08-598 90 000, eller mobiltelefon 0705-106 106. Pictures available at: http://www.newsonline.nu/imgway/index.asp?pmid=31949 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/11/20/20031120BIT00310/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/11/20/20031120BIT00310/wkr0002.pdf http://www.waymaker.net/bitonline/2003/11/20/20031120BIT00310/bild.html Pictures

• www.sony.se/press