EBH först i Sverige med Optical Disc från Sony

EBH först i Sverige med Optical Disc från Sony Euro Broadcast Hire, EBH, blev första uthyrningsföretag i Sverige som satsar på Sonys nya format Optical Disc. EBH, under ledning av Ulrik Samuelsen, satsar som första uthyrningsföretag på Optical Disc. Det gör han både på grund av sitt stora intresse för ny teknik men också för den höga kvalitet man får samt att det är ett säkert och ekonomiskt format. - Det är ännu nytt, men jag får försöka övertyga mina kunder om att det här är framtiden för det tror jag att det är, säger Ulrik Samuelsen. Sony har två nya videokameror och tre däck i sitt nya professionella Optical Disc-system som väntas revolutionera broadcast news (ENG) och electronic field-produktion (EFP). - Vårt Optical Disc-system ger helt nya förutsättningar när det gäller arbete på fältet och redigering. Med det kan man överföra materialet i hög hastighet från fältet till TV-stationen och därigenom förenkla redigeringen. Det skapar också en betydligt högre effektivitet i stationens allmänna arbetsflöde, säger Henrik Felixon på Sony. Upp till 50 gånger snabbare Systemet spelar in både det högupplösta originalet och en lågupplöst version kallad proxy video och audio. Från videokameran, eller från ett batteridrivet mobilt däck, kan nyhetsteamen överföra proxyinformationen till redaktörer med bärbara datorer eller tillbaka till studion upp till 30 gånger snabbare än i realtid. Därmed kan producenten direkt börja med sitt manusarbete. Med de kompakta däcken eller studiodäcken kan proxymaterialet överföras 50 gånger snabbare än realtid. - Opticalsystemet innebär stora nyheter för dagens DVCAM-, SX- och MPEG IMX-ägare, eftersom Optical Disc-produkterna passar in utan problem. Det gör att våra kunders investeringar blir ännu effektivare, säger Henrik Felixon. Professional Disc är en 12 centimeters återinspelningsbar (RW) skiva i ett skyddande fodral. Genom blå laser-tekniken vid inspelning och uppspelning får detta nya media betydligt högre inspelningskapacitet och bandbredd än med konventionell röd laser. En skiva rymmer 80 minuters DVCAM-material eller 45 minuters MPEG IMX-material som spelas in med 50 Mbps, 55 minuter med 40 Mbps och 75 minuter med 30 Mbps. EBH är tillbaka Efter en kort paus är EBH-namnet tillbaka i Sverige under ledning av danske ägaren Ulrik Samuelsen. EBH AB är en del av EBH Group som hyr ut film- och TV-utrustning i en rad länder i Europa. Man startade officiellt verksamheten i Sverige 1 november och har redan tagit hem en del åtråvärda kontrakt som Stockholm Open, Allsvenskan och Elitserien i hockey. EBH står på två tunga ben - OB-bussar och uthyrning. - Vår idé är att inte bara att hyra ut boxar utan se till att våra kunder får all den kvalitet de kräver, säger Ulrik Samuelsen. Han driver den svenska verksamheten samtidigt som han är agent för danska EBH och samarbetar med lokala företag. EBH AB har i nuläget fem anställda och hyr in frilansare när det behövs. Totallösningar med professionell teknik - Som gammal tekniker och kameraman vet jag hur viktigt det är att i lugn och ro kunna ställa in kameran både för OB-bussarna och uthyrningskameror, säger Ulrik Samuelsen som inrett en speciell studio för detta ändamål och som också ser sin bakgrund som avgörande av valet av Sony-teknik. Ulrik Samuelsen har jobbat i 20 år med teknik för film och TV och har nu flyttat till Sverige för att satsa stort på den svenska marknaden. - Det är visserligen en tuff marknad men det tycks finnas ett behov av totallösningar med professionell inspelningsteknik i hög kvalitet. Vi kommer att marknadsföra EBH ordentligt nu och arbeta hårt för att återigen komma in ordentligt på den svenska marknaden. Vi ser fram mot en spännande framtid och ett givande samarbete både med Sony och våra kunder, avslutar Ulrik Samuelsen. För mer information kontakta Henrik Felixon på Sony, tel 08-59 89 00 00, 0708 - 16 31 05, henrik.felixon@sony.se -Ovanstående text samt bild finns att hämta på http://www.newsonline.se/sony Pictures available at: http://www.newsonline.nu/imgway/index.asp?pmid=31899 Om Sony Sony tillverkar produkter inom ljud-, video-, kommunikations- och informationsteknik för konsument- och proffsmarknad över hela världen. Med verksamhet inom musik, bilder, spel och onlineförsäljning, är Sony i ett unikt läge att bli ledande inom underhållningsbranschen för bredband under 2000-talet. I Europa nådde Sony en försäljning av 14,90 miljarder Euro under räkenskapsåret till 31 mars 2001, baserat på växlingskursen Yen 98,9 under samma period. Sony Europa med huvudkontoret centralt placerat på Potsdamer Platz i Berlin, svarar för elektronikförsäljningen i Europa där man sålde för 10,37 miljarder Euro under samma period. Mer information om Sony finns på www.sony.se eller www.sony-europe.com. -Denna release är distribuerad från Sony Sverige, Lennart Thulin, Press/PR lennart.thulin@norsholmen.se, 08-598 90 000, eller mobiltelefon 0705-106 106. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/11/19/20031119BIT00680/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/11/19/20031119BIT00680/wkr0002.pdf http://www.waymaker.net/bitonline/2003/11/19/20031119BIT00680/bild.html Pictures

• www.sony.se/press