Nya DVD-brännare klarar dubbel lagringskapacitet

Nya DVD-brännare klarar dubbel lagringskapacitet Sony lanserar två nya DVD Dual RW-brännare/spelare som stödjer den nya tekniken DVD+R DL (double layer). Med DVD+R DL är det möjligt att lagra närmare dubbelt så mycket - 8,5 GB mot 4,7 GB på en konventionell skrivbar DVD-skiva. Det innebär hela fyra timmar inspelad video, jämfört med två timmar med tidigare DVD-teknik. Sonys nya DVD-brännare/ spelare är bakåtkompatibla med nuvarande DVD-ROM- och DVD-videospelare. Kapacitetsökningen innebär också att användaren kan skapa DVD-skivor med en betydligt högre kvalitet. Istället för två timmar i standard DVD-kvalitet kan Double Layer-tekniken ge två timmar video i betydligt högre kvalitet. Tekniken gör det också möjligt att spela in och spela upp hela innehållet på den dubbelsidiga skivan kontinuerligt utan att behöva vända den. Sony lanserar två versioner av DVD-brännare/spelare för det nya formatet: DRU-700A för inbyggnad och DRX-700UL som extern enhet. Den externa enheten kan ställas vertikalt och spara utrymme, eller läggas horisontellt på arbetsbordet bredvid datorn. Inbyggnadsversionen DRU-700A är enkel att installera tack vare sitt ringa djup, vilket ger större utrymme för kablage. DRU-700A levereras med antingen vit/silver eller svart frontpanel. - Sony är ett av de första företagen som har utvecklat produkter för det nya DVD+R DL-formatet. Vi har lanserat Dual RW-tekniken och en lång rad produkter i både +R/+RW och -R/-RW formaten, säger Tomas Malmström, marknadschef på Sony. Med DVD+R DL tillför vi ytterligare nytta till våra kunder. Den nya 700-serien stödjer också DVD+VR (Video Recording), som gör det möjligt att producera redigerbart innehåll på återskrivbara DVD-skivor. Bland annat går det därmed att lägga till eller ta bort filmsekvenser samt ändra menyer och bakgrunder. Med DVD+VR kan alla skapa professionellt producerade DVD-skivor. Vad är DVD+R DL (double layer) tekniken? DVD+R DL-skivor är tillverkade som ett sandwichmaterial av två mycket tunna filmer, som är åtskilda av ett transparent mellanskikt. Informationen lagras permanent i filmerna genom exponering av en laserstråle från brännarens inspelningshuvud. Det övre lagret är semitransparent, så att laserstrålen kan fokuseras tvärs igenom skivan på den undre filmen, vilket möjliggör in- och avspelning på skivans båda sidor från ett och samma håll. DVD+R DL-skivor kan bara skrivas en gång och är kompatibla med både DVD-ROM och DVD Video-spelare. DVD+R DL-brännaren/spelaren kan både läsa och skriva på vanliga enkelsidiga DVD-skivor. Både DRU-700A och DRX-700UL kan skriva på såväl DVD+R DL-skivor i 2,4x som DVD+R/-R i 8x och DVD+RW/-RW i 4x. För CD-R/RW är skrivhastigheten hela 40x/24x (R/RW), för CD-ROM 40x och för DVD-ROM är den 12x. Anslutningar Den interna DRU-700A har ett standard EIDE (ATAPI) gränssnitt och stöd för DMA Mode 2 med en maximal dataöverföring på 33,3 MB/sekund. Den externa DRX-700UL har en i.LINK S400 (IEEE1394 FireWire) anslutning och en snabb USB 2.0-port, vilka ger en överföringshastighet på 400 Mbit/s respektive 480 Mbit/s. Programvaror Båda DVD-spelarna/brännarna i 700-serien levereras med ett omfattande programpaket baserat på AHEAD Nero Burning ROM/Express. "You make it a Sony" Sonys produkter ger liv åt den digitala tekniken genom att erbjuda en hel värld av applikationer i underhållning och nätverkande. Oavsett om du är nybörjare eller entusiast kan du spela in dina filmer på en DVD, redigera dem på en Sony Vaio-dator och dela dem med din familj och dina vänner genom en DVD-spelare. Du kan ta perfekta stillbilder med en digitalkamera som Sony Cyber-shot, skriva ut högkvalitativa bilder, njuta av dem sladdlöst i din Sony WEGA TV eller helt enkelt bara lagra dem i din VAIO-dator. Med Sonys nätverksanslutna ljudutrustning kan du skapa dina egna musikstycken från internet och njuta av den höga kvaliteten både hemma och i full frihet. SLUT Ca pris: DRU-700 A: 790 kronor, exkl moms DRX-700UL: 1 290 kronor, exkl moms Lansering på marknaden: Augusti 2004 För mer information kontakta: -Pedro Rosedahl, 08-585 45 0000, 0708-15 18 58, pedro.rosedahl@sony.se Högupplöst bild finns att hämta på www.newsonline.se/sony Om Sony Sony tillverkar produkter inom audio-, video-, kommunikations- och informationsteknik för konsument- och proffsmarknaden över hela världen. Sony har med sina musik-, bild-, spel- och onlineverksamheter en unik utgångspunkt att bli ledande inom underhållning via bredband under 2000-talet.. I Europa har Sony nått en årlig försäljning på 13,88 miljarder euro (1 666 miljarder yen) under räkenskapsåret som slutade den 31 mars 2003, baserat på en genomsnittlig växelkurs under samma period på 120 yen på 1 euro. Sony Europe, med huvudkontor i Sony Center vid Potsdamer Platz i Berlin, svarar för företagets europeiska affärsverksamhet inom elektronik och nådde en försäljning på 8,62 miljarder euro under räkenskapsåret som slutade den 31 mars 2003. Mer information om Sony finns på www.sony.se eller www.sony-europe.com. - Denna release är distribuerad från Sony Sverige, Lennart Thulin, Press/PR lennart.thulin@norsholmen.se, 08-585 45 000, eller mobiltelefon 0705-106 106. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/08/26/20040826BIT21860/bild.html Bilder

• www.sony.se/press