Sony Cyber-shot DSC-P150 - kompakt kamera med rekordhöga 7,2 megapixel och aluminiumchassi Sony lanserar nu en kompakt kamera konstruerad för en aktiv vardag och som samtidigt bygger på toppkvalitet i både optik och elektronik. Den nya modellen DSC-P150 kan ta bilder med hela 7,2 megapixel - den högsta upplösningen hittills för kameror i den kompakta Cyber-shot-serien. 7,2 megapixel kan förväntas bli den nya standarden i upplösning för kompakta digitalkameror. Inbyggt i kamerans robusta och eleganta aluminiumchassi finns ett 3x Vario-Tessar zoomobjektiv, utvecklat av den ledande optiktillverkaren Carl Zeiss. Bilden från objektivet registreras först i Sonys egenutvecklade 7,2 megapixel Super HAD CCD-bildplatta. Den elektroniska behandlingen av bilden sker sedan i en extremt effektiv processor - Sonys Real Imaging Processor - som inte endast garanterar goda bilder men som också är så energieffektiv att den kan registrera hela 320* bilder på ett fulladdad STAMINA-batteri. Sonys Real Imaging Processor ger dessutom mycket klara och precisa bilder, samtidigt som processorn arbetar så snabbt att fördröjningen i fotograferingen är praktiskt taget försumbar. Trots att kameran inte är större än att den kan hanteras med en hand (den mäter bara 108 x 51,5 x 26,6 mm) är den utrustad med en LCD-bildskärm på 1,8 tum. Det är en stor fördel när man söker ett motiv, värderar tagna bilder eller visar resultatet för andra direkt på skärmen. För att göra det ännu enklare att dela och överföra bilder har Sony utvecklat en avancerad laddstation kallad Cyber-shot station, som kan köpas separat. När kameran är placerad i stationen får den direkt förbindelse med en pc, skrivare eller en tv. Stationen är utrustad med fjärrkontroll så att man enkelt kan hantera visningen - även om man själv sitter en bit ifrån tv-apparaten. DSC-P150 är dessutom utrustad med USB 2.0 för snabb överföring av bilderna, liksom att den stöder PictBridge, vilket gör det möjligt att ansluta kameran direkt till vissa skrivare utan att behöva gå via en pc. För att så många som möjligt enkelt ska kunna använda kameran har Sony utrustad den med nio förprogrammerande fotoinställningar. Det gör det möjligt att ta perfekta bilder även i krävande situationer som snöväder, lägereldar och liknande. Kameran är fullt automatisk men om man vill vara mer kreativ kan en rad manuella inställningar också användas. Cyber-shot P150 kan också spela in film i MPEG VX-format med 30 bilder per sekund, vilket är tillräcklig upplösning för uppspelning i fullt skärmformat på en tv. - Med P150 får våra kunder helt enkelt en perfekt kamera, som på en rad områden fullt ut matchar våra toppmodeller, säger Stefan Andersson, produktchef på Sony. En upplösning på mer än sju megapixel, Carl Zeiss-objektiv och vår Real Imaging Processor är en kombination som helt enkelt inte kan överträffas av någon annan kamera i denna storlek. SLUT * Antalet bilder räknat i enlighet med den erkända CIPA-standarden. Konsumentpriser inkl moms: Ca 5 700 kr Lansering på marknaden: Lanseras under september 2004. Tekniska specifikationer: Kontakta stefan.andersson@sony.se För ytterligare information, kontakta Sony: Stefan Andersson, 08-585 45 000, 0708-16 68 29, stefan.andersson@sony.se Bilder finns att hämta på www.newsonline.se/sony Om Sony Sony tillverkar produkter inom audio-, video-, kommunikations- och informationsteknik för konsument- och proffsmarknaden över hela världen. Sony har med sina musik-, bild-, spel- och onlineverksamheter en unik utgångspunkt att bli ledande inom underhållning via bredband under 2000-talet. I Europa har Sony nått en årlig försäljning på 13,88 miljarder euro (1 666 miljarder yen) under räkenskapsåret som slutade den 31 mars 2003, baserat på en genomsnittlig växelkurs under samma period på 120 yen på 1 euro. Sony Europe, med huvudkontor i Sony Center vid Potsdamer Platz i Berlin, svarar för företagets europeiska affärsverksamhet inom elektronik och nådde en försäljning på 8,62 miljarder euro under räkenskapsåret som slutade den 31 mars 2003. Mer information om Sony finns på www.sony.se eller www.sony-europe.com. - Denna release är distribuerad från Sony Sverige, Lennart Thulin, Press/PR lennart.thulin@norsholmen.se, 08-585 45 000, eller mobiltelefon 0705-106 106. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/08/24/20040824BIT20610/wkr0001.pdf http://www.waymaker.net/bitonline/2004/08/24/20040824BIT20610/bild.html Bilder

• www.sony.se/press