Sony lanserar prisvärda, trådlösa mikrofon-system

Sony lanserar prisvärda, trådlösa mikrofon-system Sony kommer nu med UWP-serien - trådlösa UHF-mikrofoner med Sonys beprövade ljudkvalitet och stabila överföring för ENG, EFP och PA till låg kostnad. "UWP-serien representerar ett viktigt framsteg genom att den ger trådlös teknik till kunder som vi tidigare inte nått. Trots att UWP-serien riktar sig till en kostnadsmedveten marknad speglar serien den inneboende kvalitén i Sonys trådlösa system, som bygger på många års erfarenhet inom den professionella marknaden," säger Simon Beesley, European Product Manager. UWP-serien har fem huvuddelar - en mygga och bärbar sändare, en trådlös handhållen mikrofon, en bärbar mottagare, en halvmodul för rackmontering och en mottagarmodul. UWP-seriens trådlösa mikrofonsystem finns i sex startfärdiga paket som vart och ett innehåller en mikrofon, sändare och mottagare. Systemen kan kombineras för upp till 16 kanalers samtidig användning med hjälp av intermodulationsfria, förhandsinställda frekvensgrupper. Förutom en prisvärd bärbar mottagare, som är kompatibel med Sonys videokameror, har Sonys UWP-serie samma avancerade funktioner som finns i många av Sonys trådlösa, high end- ljudprodukter. Stabil sändning och mottagning säkras med hjälp av det kristallstyrda UHF PLL (Phase Locked Loop)-systemet. Space Diversity Reception-systemet ger kontinuerlig signal med hjälp av dubbla antenningångar och mottagarkretsar. Detta gör att apparaten automatiskt slår över till den starkaste signalen. Tone Squelch Circuitry, som använder en 32 kHz pilotsignalöverföring parallellt med ljudsignalen, minskar oönskad output och störningar samt tar bort störningar vid till- och frånslag. Myggan UWP-myggan är en rundupptagande electret kondensatormikrofon av hög kvalitet som levereras med vindskydd och clip. Bärbar sändare Den bärbara UWP-sändaren är en kompakt och lätt sändare med dämpad mikrofoningång med vilken volymen kan skräddarsys efter användarens röst. Den har valbar RF-outputnivå för 30 mW långdistansanvändning med en enhet eller samtidig multikanalsanvändning vid 5 mW. Med bara två vanliga AA alkalinebatterier klarar den kontinuerlig drift i cirka 6 timmar. På LCD-skärmen kan man få information om kanalnummer, frekvens, dämpning, Hi/Low RF outputnivå, audioinput- och RF-outputstatus, status på sändarens batteri och totalt använd tid. Mikrofoningången är en 3- polig mini-jack kontakt med låsmekanism för UWP-myggan och den kan också användas som utgång för alla myggor med 3,5-mm kontakt. Handhållen mikrofon Den handhållna UWP-mikrofonen är en rundupptagande dynamisk mikrofon med inbyggd antenn och dämpning. Den har också utgångar för 30 mW och 5 mW samt drifttid på cirka 6 timmar med bara två AA alkalinebatterier. Den inbyggda LCD-skärmen visar samma information som den bärbara sändaren. Levereras med mikrofonhållare och stativadapter. Bärbar mottagare Den bärbara UWP-mottagaren är utrustad med Space Diversity Reception för RF-mottagning. Antennerna kan vinklas, vilket hjälper till att eliminera signalbortfall och ger en rad monteringsmöjligheter, vilket krävs av en enhet som ska kunna användas både fristående och monterad på en videokamera. RF Tone Squelch-funktionen tar bort allt bakgrundsljud och oönskade störningar från andra trådlösa system. Fullständig information om status får man på LCD-skärmen som visar kanal, frekvens, audio-output- och RF- inputnivåer, mottagarens batteristatus och total använd tid. En tydlig grön LED visar god RF-mottagning och enheten har en kontinuerlig drifttid på 6 timmar med två AA-batterier. Monitorutgången är en stereo- minijack med monitor- volymkontroll. Med en adapter kan den enkelt monteras på Sonys videokameror. Det följer också med mikrofonstativadapter, miksladd och bältesclip. Halvmodulmottagare för 19-tums rack UWPs halvmodulmottagare har Space Diversity Reception, antenner som kan vinklas och RF Tone Squelch. Utgångarna är balanserade XLR-kontakter och obalanserade 1/4-tums phono där XLR kan kopplas mellan mikrofon och linjenivå. LCD-skärmen ger tydlig information om kanal och frekvens, audiooutput och RF-inputnivå, mottagarens batteristatus och total använd tid. En tydlig grön LED indikerar god RF-mottagning och monitorutgången är en 1/4-tums jack med volymkontroll på frontpanelen. Mottagarmodul UWPs diversity mottagarmodul är kompatibel med Sony SRP-X700P med två ljudkanaler och mixerförstärkaren SRP-X351P samt Sonys basenhet MB-806A med sex ljudkanaler. Alla UWP-modulutrustade paket har huvudsakligen samma funktioner som de fristående UWP-mottagarna. De är prisvärda och är ett praktiskt sätt att utrusta eller bygga ut Sonys kraftfulla och kompakta, modulkompatibla produkter. De sex paketen är: UWP-C1: Mygga, bärbar sändare och bärbar mottagare. Pris: 5 800 kr exkl moms. UWP-C2: Handhållen mikrofon och bärbar mottagare. Pris: 5 800 kr exkl moms. UWP-S1: Mygga, bärbar sändare och halvmodulmottagare för rackmontering. Pris: 5 800 kr exkl moms. UWP-S2: Handhållen mikrofon och halvmodulmottagare för rackmontering. Pris: 5 800 kr exkl moms. UWP-X1: Mygga, bärbar sändare och mottagarmodul. Pris: 5 800 kr exkl moms. UWP-X2: Handhållen mikrofon och mottagarmodul. Pris: 5 800 kr exkl moms. ------------------- Konsumentpriser: Se ovan Lansering på marknaden: Oktober 2003. Tekniska specifikationer Kontakta Benna Sörman, benna.sorman@sony.se ----------------------------- För ytterligare information, kontakta Sony Sverige, Benna Sörman,tel 08-598 90 125, eller 0708-666 375 www.sonybiz.net/ Bilder finns att hämta på www.newsonline.se/sony Pictures available at: http://www.newsonline.nu/imgway/index.asp?pmid=31309 Om Sony Sony tillverkar produkter inom audio-, video-, kommunikations- och informationsteknik för konsument- och proffsmarknaden över hela världen. Sony har genom sin verksamhet inom musik, bild, spel och onlineförsäljning en unik utgångspunkt att bli ledande inom underhållning via bredband under 2000-talet. I Europa har Sony nått en årlig försäljning på 14,76 miljarder Euro (1,609 miljarder Yen) under räkenskapsåret som slutade den 31 mars 2002, baserat på en genomsnittlig växelkurs under samma period på 109 Yen på 1 Euro. Sony Europe, med huvudkontor i Sony Center vid Potsdamer Platz i Berlin, svarar för företagets europeiska affärsverksamhet inom elektronik och nådde en försäljning på 9,36* miljarder Euro under räkenskapsåret som slutade den 31 mars 2002. (*Siffrorna från mobiltelefonverksamheten från 1 oktober 2001 är inte medräknade i Sony Europes försäljning) Mer information om Sony finns på www.sony.se eller www.sony-europe.com. - Denna release är distribuerad från Sony Sverige, Lennart Thulin, Press/PR lennart.thulin@norsholmen.se, 08-598 90 000, eller mobiltelefon 0705-106 106. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/11/03/20031103BIT00700/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/11/03/20031103BIT00700/wkr0002.pdf http://www.waymaker.net/bitonline/2003/11/03/20031103BIT00700/bild.html Pictures

• www.sony.se/press