Sony StorStationTM - Branschens största bandkapacitet

Sony StorStationTM - Branschens största bandkapacitet SAIT-1 SCSI och Fibre Channel med kapacitet på 500GB Sony ökar nu möjligheterna för högkapacitetsbackup baserat på sitt SAIT- 1-format. De nya SAIT-1 enheterna har kapacitet på 500 GigaByte (GB) okomprimerat och överträffar därmed klart den kapacitet som finns hos andra bandenheter på marknaden. "S-AIT har den högsta specifikationen i enterpriseklassen på marknaden samtidigt som man erbjuder användare av halvtumsband en ingång till en teknik som klarar av framtidens krav på lagring," säger Norio Yoshioka, Product Marketing Manager for tape drives and autoloaders in Sony Business Europe's Shared Storage Solutions division. Yoshioka fortsätter: "Genom Helical Scan-inspelning håller SAIT-1- enheterna nere bandkostnaderna per gigabyte jämfört med dagens diskteknologi och det är också den perfekta lösningen för annan användning än den man vanligen förknippar med band." Den höga kapaciteten i Sonys externa SAIT-1-enheter passar både medelstora företag, som vuxit ur sitt nuvarande lagringssystem, och större företag med behov av dataskydd i enterpriseklass. Med kapacitet på upp till 1,3TB (komprimerat) på en enda kassett ger S-AIT-enheterna också en kostnadseffektiv lösning vid användning av multimedia i allt från övervakning, säkerhet, videoredigering och produktion till behandling av digitala bilder. Med en dataöverföringshastighet på upp till 78MB/s (30MB/s okomprimerat) kan de nya enheterna korta backuptiden och ge snabbare tillgång till data. Enheterna har hög tillförlitlighet genom AIT- och S-AIT-teknologin och gränssnitt för SCSI eller Fibre Channel gör integrationen enkel i existerande IT-infrastruktur. Ägandekostnaderna minskar klart med de nya enheterna både när det gäller server och lagring på nätverksband samt backup. De externa SAIT-1-enheterna finns med konfiguration antingen för SCSI- eller för Fibre Channel, den senare kan sammanföra backup från nätverk med höghastighetslagring. SAITe1300SSEU (Ultra-SCSI) och SAITe1300FSEU (2GBps Fibre Channel) kan användas både på skrivbord och som rackmonterad. Med ett rackmonteringstillbehör kan två enheter placeras bredvid varandra i ett 19-tums rack. De externa StorStation SAIT-1-enheterna kommer i november. Om S-AIT Genom möjligheten att lagra 1,3 TeraByte (TB) komprimerad data på en halvtumskassett är SAIT-1-enheterna de första bandprodukterna på marknaden som bryter kapacitetsbarriären på 1TB. Den konstanta överföringshastigheten i enheterna når upp till 78MB per sekund (30MB/s okomprimerat) vilket ger effektiv datainspelning och snabb inhämtning av data. Som en av de största tillverkarna i världen av inspelningsmedia tillverkar Sony också SAIT-1 bandkassetter baserade på bandteknologin Advanced Metal Evaporated (AME). Vid AME-processen förångas nära 100 procent aktivt magnetiskt material på ett ämne som sedan läggs på bandytan vilket ger mycket hög hållbarhet och datasäkerhet. Nu är Sonys mål att skapa en fjärde generation där man fördubblar kapacitet och prestanda från generation till generation. SAIT-4, som väntas komma 2007, ska ge en lagringskapacitet på 4TB utan komprimering vid en överföringshastighet på 240MB/s okomprimerat. Leveranserna av interna biblioteksversioner av SAIT-1-enheterna började tidigare i år med produkter från stora tillverkare av bibliotek som Qualstar, Spectralogic, GRAU Data Storage och Sonys Enterprise storage division. Lansering på marknaden: November 2003 Pris: SAITe1300SSEU 117 000 kr exkl moms SAITe1300FSEU 135 000 kr exkl moms För mer information, kontakta Sony: - Lennart Thulin, Sony Sverige, tel 08-598 90 000 eller - Mattias Colli, Corporate Communications, Sony Europe, email: mattias.colli@eu.sony.com, tel +49 30 2575 5158 http://www.newsonline.nu/imgway/index.asp?pmid=31438 För ytterligare information, se även: www.sonyisstorage.com Bilder finns att hämta på www.newsonline.se/sony Om Sony Sony tillverkar produkter inom audio-, video-, kommunikations- och informationsteknik för konsument- och proffsmarknaden över hela världen. Sony har genom sin verksamhet inom musik, bild, spel och onlineförsäljning en unik utgångspunkt att bli ledande inom underhållning via bredband under 2000-talet. I Europa har Sony nått en årlig försäljning på 14,76 miljarder Euro (1,609 miljarder Yen) under räkenskapsåret som slutade den 31 mars 2002, baserat på en genomsnittlig växelkurs under samma period på 109 Yen på 1 Euro. Sony Europe, med huvudkontor i Sony Center vid Potsdamer Platz i Berlin, svarar för företagets europeiska affärsverksamhet inom elektronik och nådde en försäljning på 9,36* miljarder Euro under räkenskapsåret som slutade den 31 mars 2002. (*Siffrorna från mobiltelefonverksamheten från 1 oktober 2001 är inte medräknade i Sony Europes försäljning) Mer information om Sony finns på www.sony.se eller www.sonybiz.net -Denna release är distribuerad från Sony Sverige, Lennart Thulin, Press/PR lennart.thulin@norsholmen.se, 08-598 90 000, eller mobiltelefon 0705-106 106. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/11/06/20031106BIT00270/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/11/06/20031106BIT00270/wkr0002.pdf http://www.waymaker.net/bitonline/2003/11/06/20031106BIT00270/bild.html Pictures

• www.sony.se/press