Sony tecknar miljardavtal med FIFA

Sony har tecknat ett globalt sponsoravtal med FIFA (Fédération Internationale de Football Association). Avtalet löper från 2007 till 2014 och är värt 305 miljo¬ner dollar (motsvarande nästan 2,2 miljarder kronor).

Inom ramen för avtalet får Sony som officiell sponsor en rad olika marknadsföringsmöjligheter vid över 40 FIFA-evenemang. Bland dem finns fotbolls-VM (som spelas i Sydafrika 2010 och – preliminärt – i Sydamerika 2014), FIFA Women’s World Cup, FIFA Confederations Cup och FIFA Interactive World Cup. Avtalet innebär att Sony blir ”FIFA Partner”. Det är den högsta sponsornivån, som endast omfattar sex företag. Det väljs bara en FIFA Partner per bransch eller företagskategori. Sony representerar kategorin ”Digital Life”, som omfattar en rad områden från underhållning till elektronikprodukter. Som FIFA Partner i denna kategori får Sony ensamrätt till flera olika marknadsaktiviteter. Genom avtalet har Sony också tillförsäkrat sig rätten till t ex annonsutrymmen på fotbollsarenor, sponsorcredits i tv-sändningar, on-screen ID* och förtur till tv-reklamtid i samband med FIFAs evenemang. – Samarbetet med FIFA är en klockren träff för oss på Sony. Fotboll är världens mest populära sport och praktiskt taget alla våra produkter används på ett eller annat sätt i samband med fotboll. Det gäller allt från fotbollsspel på Playstation över tv-apparater för konsumenter till proffskameror för tv-bolagen, säger Mikael Hagman, vd för Sony i Sverige. – Vi hoppas dessutom att vi kan bidra till den fortsatta utvecklingen av denna stora sport genom detta långsiktiga partnerskap med FIFA. SLUT * On-screen ID innebär att ett företags logotyp visas på tv-skärmen som bakgrund på resultatraden. För ytterligare information, kontakta Sony: Mikael Hagman, vd, 08-585 450 20, 0702-53 48 98, mikael.hagman@sony.se