Sonys nya designkoncept ”Esprit” förenar smart teknik och snygg formgivning

Report this content

Under namnet Esprit lanserar Sony en ny produktfamilj inom underhållningssystem, med ett helt nytt formspråk som tar sikte på framför allt designmedvetna och trendkänsliga användare. Först ut i Esprit-familjen är TAV-L1 – en integrerad LCD-tv, dvd-spelare och musikanläggning där tv:n och dvd-spelaren är helt dolda när de inte används.

Esprit-familjen har skapats för den växande skaran av stil- och teknikmedvetna konsumenter, som väljer hemelektronikprodukter efter både framträdande design och den bästa tekniken. Ledordet för Esprit-varumärket är ”beautiful simplicity”, vilket innebär funktionella och lättanvända lösningar som både är snygga och som passar bra in i dagens moderna hemmiljöer. Esprit-konceptet har utvecklats vid Sony Design Centre i London och produkterna tillverkas i Tokyo. Sony förenar därmed de senaste europeiska inredningstrenderna med den bästa tekniken som företaget kan erbjuda inom ljud och bild. Den första produkten i Esprit-familjen är TAV-L1, ett komplett underhållningssystem med tv, dvd-spelare, stereoanläggning och surroundhögtalare – allt i en integrerad enhet med en helt ny och spännande designlösning. TAV-L1 har en unik frontpanel som, när systemet är avstängt eller bara används som radio eller ljudanläggning, visar en ren och slät yta. När man ska titta på tv eller en dvd-film, glider frontpanelen med dvd-spelaren och högtalarna automatiskt ner och blottar en 32 tums LCD-skärm. Högtalargallren går att få i en rad olika färger och utföranden för att anpassa TAV-L1 till användarens övriga hemmiljö. Ljuddelen i TAV-L1 är bland det bästa som går att få med Sonys digitala ljudteknik – S-Force PRO Front Surround – ett 2.1 virtuellt surroundsystem utan lösa högtalare. Systemet ger 50 watt per kanal och har dessutom en subwoofer på 100 watt. Tekniken ger en verklighetstrogen surroundupplevelse för t ex hemmabio, utan att man behöver placera ut extra högtalare och därmed störa den övriga inredningsmiljön. Tv:n i systemet är en mycket tunn 32-tums HD-klar BRAVIA LCD-skärm med en unik bildprocessor som ger en av de bästa bildåtergivningarna som går att få på marknaden idag. – Esprit-familjen är ett helt nytt koncept, som innebär att vi nu tar ytterligare ett steg mot att integrera underhållningssystemen i hemmamiljön, säger Per-Martin Öhman som är produktchef på Sony i Sverige. – Med lanseringen av Esprit-familjen tar vi också ett för Sony helt nytt grepp när det gäller partnerskap, i och med att vi samarbetar med Ligne Roset som är ett av Euro¬pas absolut ledande inrednings- och möbelföretag. De är en idealisk partner som både hjälper oss med designidéer och öppnar dörren till stilmedvetna kunder över hela Europa. Fler Esprit-produkter kommer att lanseras under 2006. SLUT Pris, TAV-L1: Ca 56 000 kronor (inkl moms) Lansering på marknaden: Maj 2006