Sonys största order - Etablerar XDCAM inom reality-TV

Sony och det nordiska resurshuset Twentyfourseven AB har skrivit ett avtal värt drygt 23 miljoner kronor. Ordern gäller inspelningsutrustning av formatet XDCAM och HDCAM. Detta är den största enskilda order som Sony i Sverige har fått av Twentyfourseven hittills.

- Twentyfourseven och Sony har arbetat nära varandra i många år och utvecklat affärsmodeller och produktionsmodeller som lett fram till det här avtalet. - Det är mycket glädjande att vi fått till det här avtalet som kommer att betyda ett lyft mot framtidens produktionsmodeller för både XDCAM och HDCAM, säger Mikael Hagman VD på Sony. Övergången till diskbaserade inspelningssystem kommer nu starkt i Europa som tidigare legat lite på efterkälken när det gäller den här nya tekniken. Framgången sker bland annat tack vare samarbetet med Twentyfourseven. Twentyfourseven är det största uthyrningsföretaget i Norden och den nya XDCAM- och HDCAM- utrustningen kommer främst att hyras ut till TV-, sport- och dramaproduktioner. De flesta nordiska TV-kanaler och produktionsbolag är kunder till Twentyfourseven. Bland produktioner som använder Sonys XDCAM-format kan nämnas Riket, Robinsson, Paradise Hotel och Top Model. - Med XDCAM får man produktionsflöden som gör att man kan arbeta snabbare och effektivare. Man kan helt enkelt producera mer på kortare tid. Även drama produceras allt mer med de här systemen. Här har Sony en fördel av att också vara en etablerad systemintegratör, säger Kent Lundgren VD på Twentyfourseven - Vi ser en stor marknad i uthyrning av XDCAM, eftersom kunden sparar både tid och pengar, då optiska diskar kan användas direkt mot redigeringssystemet och dessutom spelas om 1 000 gånger, utan kvalitetsförlust. Våra kunder kommer att kunna hyra optiska diskar av oss och därmed optimera sin outsourcing, avslutar Kent Lundgren. SLUT För mer information kontakta : -Anders Francke, Sony Sverige, tel 08-585 45 000, 0708 – 24 98 72, anders.francke@sony.se -Kent Lundgren, Twentyfourseven AB, tel 08-247 247 Högupplösta bilder finns att hämta på www.newsonline.se/sony