Storslam för Sony: Får fyra priser av EISA 2004/2005

Storslam för Sony: Får fyra priser av EISA 2004/2005 Sonys strävan att skapa den bästa konsumentelektroniken för den krävande europeiska marknaden belönas nu med hela fyra utmärkelser från den erkända EISA-organisa¬tionen. Priserna går till en DVD-spelare med inspelning, en bilradio, en digitalkamera samt en Super Audio CD-spelare. När EISA (European Imaging and Sound Association) belönar olika leverantörer av konsu¬mentelektronik i Köln den 27 september får Sony hela fyra utmärkelser - fler än någon annan leverantör på marknaden. De fyra priserna avser: · "Digital Video Recorder of the Year" - tilldelas den avancerade hårddiskbaserade DVD-spelaren RDR-HX1000 · "Mobile Electronics Innovation of the Year" - tilldelas bilradion CDX-M9900 som bland annat är utrustad med en högupplöst display med extremt hög kvalitet · "Digital Pocket Camera of the Year" - tilldelas Sony Cyber-shot DSC-T1, en extremt kompakt kamera med mycket hög bildkvalitet · "Audio Player of the Year" - tilldelas Super Audio CD-spelaren SCD-XA3000ES som är ett otroligt bra val för alla musikgrenar EISAs jury representerar de mer än 50 audio-, video-, foto- och mobilelektronik-tidningar, som utgör EISAs medlemmar. Medlemmarna kommer från 20 olika europeiska länder. EISAs utmärkelser anses därför utgöra en särskilt pålitlig värdering av de produkter som är mest attraktiva i Europa idag. Även under 2004 har EISA fokuserat på de banbrytande kreativa produkter som är centrala för Sonys globala framgångar. Motiveringar för de olika klasserna: European Digital Video Recorder of the Year 2004/2005 - Sony RDR-HX1000 EISAs motivering: RDR-HX1000 kan spela in i högre kvalitet än DVD-spelare i allmänhet. Juryn framhåller särskilt modellens förmåga att spela in med hela 15 megabit/sek, i stället för de 9 megabit/sek som är normalt för andra modeller på marknaden. Sonys teknik med Dynamic Variable Bit Rate får också beröm, då den kan spela in i många olika format, bland andra DVD+R, DVD+RW, DVD-R och DVD-RW. Spelarens förmåga att skapa överblick över inspelningarna med hjälp av små "frimärksbilder" är också en genialisk lösning som gör det enkelt för användaren, menar EISA-experterna. European Mobile Electronics Innovation 2004/2005 - Sony CDX-M9900 EISAs motivering: Bilradion är branschens första centralenhet i normalstorlek, som innehåller en komposit audio/video-ingång till DVD, tv, videokamera och stillbildskamera, och till och med en ingång för PlayStation. Beröm fick även den avancerade frontpanelen som är utrustad med en högupplöst LCD-TFT färgskärm, som kan mer än bara visa data, grafik och animationer. Konventionella tv-format kan konverteras för visning på bildskärmen i 32 000 olika färger. Barnens tv-underhållning i baksätet kan på så sätt övervakas från framsätet. European Digital Pocket Camera of the Year 2004/2005 - Sony Cyber-shot DSC-T1 EISAS motivering: Det kompakta fickformatet, Carl Zeiss Vario-Tessar objektivet med 3x optisk zoom, fem megapixel-upplösningen samt den stora 2,5-tums hybrid-färgskärmen är några av skälen som EISA pekar på när man beskriver Cyber-shot T1 som "ett mycket tilltalande val". Juryn berömmer också den eleganta designen och det robusta kamerahuset. European Audio Player of the Year 2004/2005 - Sony SCD-XA3000ES EISAs motivering: En allroundspelare som kan spela alla former av musik lika bra, menar juryn, som också är tillfreds med modellens kvalitetskabinett och solida mekanik. Juryn är mycket belåten med modellens förmåga att spela upp Super Audio CD-skivor - något som placerar modellen i toppskiktet. "Imponerande och välbyggd - den bästa spelaren på marknaden i detta prisläge" skriver EISA. - Fyra priser under 2004 är ett mycket bra resultat. Det visar att vi lever upp till vårt mål att ligga främst när det gäller att skapa och utveckla innovativa produkter av hög kvalitet som tilltalar både våra återförsäljare och våra kunder, säger Mikael Hagman, VD för Sony Sverig. SLUT För ytterligare information, kontakta Sony Sverige, -Mikael Hagman, VD Sony Sverige, tel 08-598 90 000, mikael.hagman@sony.se -Eller någon av Produktcheferna: Stefan Andersson, Torbjörn Sjöving eller Håkan Andrén, tel 08 585 45 000 Bilder finns att hämta på www.newsonline.se/sony Om Sony Sony tillverkar produkter inom audio-, video-, kommunikations- och informationsteknik för konsument- och proffsmarknaden över hela världen. Sony har med sina musik-, bild-, spel- och onlineverksamheter en unik utgångspunkt att bli ledande inom underhållning via bredband under 2000-talet.. I Europa har Sony nått en årlig försäljning på 13,88 miljarder euro (1 666 miljarder yen) under räkenskapsåret som slutade den 31 mars 2003, baserat på en genomsnittlig växelkurs under samma period på 120 yen på 1 euro. Sony Europe, med huvudkontor i Sony Center vid Potsdamer Platz i Berlin, svarar för företagets europeiska affärsverksamhet inom elektronik och nådde en försäljning på 8,62 miljarder euro under räkenskapsåret som slutade den 31 mars 2003. Mer information om Sony finns på www.sony.se eller www.sony-europe.com. - Denna release är distribuerad från Sony Sverige, Lennart Thulin, Press/PR lennart.thulin@norsholmen.se, 08-585 45 000, eller mobiltelefon 0705-106 106. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/08/18/20040818BIT20670/wkr0031.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2004/08/18/20040818BIT20670/bild.html Bilder

• www.sony.se/press