Sverige föregångsland inom digital film

Sverige föregångsland inom digital film Med ett tiotal långfilmer gjorda i det nya digitala formatet 24P/CineAlta är Sverige ett föregångsland när det gäller denna nya teknik. Nu kommer den nya tekniken på bred front också inom reklamfilm och andra korta filmproduktioner. Produktionsbolaget Efti hör till dem som satsar på den nya tekniken med hittills tre inspelade reklamfilmer i det nya formatet för PPM, Adressändring och Childhood Foundation. - Vi valde 24 P bland annat för att vi skulle jobba med barn och behövde kunna rulla mycket utan att behöva oroa oss för filmtorsk, säger Henrik Schyffert som regisserade filmerna för Childhood foundation. - Det var enkelt att jobba med, men lite ovant att kolla i monitor när det såg ut som vanlig beta. Resultatet blev bra, men det var lite pilligt att färgsätta i efterhand. Men man lär sig väl. Idag har man inte planerat några nya 24P-produktioner. - Men tekniken är perfekt för komik i TV tror jag. Man kan rulla på som fan och improvisera samtidigt som det blir mycket snyggare. Ska försöka använda det där, säger Henrik Schyffert. - Vi ville alltså inte bryta tagningen i filmerna för Childhood Foundation utan låta barnen agera så fritt som möjligt utan störningar och det kunde vi göra med det här formatet, säger producent Cornelia Opitz på Efti. Tagningarna för PPM-filmen byggde på improvisation och också här ville man kunna rulla på utan avbrott. I bägge fallen fick man mycket material att jobba med för att kunna klippa ihop det bästa till ett bra resultat. - Det har fungerat jättebra och vi har sparat både tid och kostnader med den här tekniken, säger Cornelia Opitz. På Efti blev man nyfikna när den nya tekniken kom och träffade då Henric Larsson på Chimneypot som informerade om formatet och deras erfarenheter från postproduktion på långfilmer gjorda i 24P. Efter det testade man tekniken hos ProCam. Det ledde sedan till att Efti hyrde 24P-utrustning av ProCam till de produktioner man tyckte passade. - Tekniken är mycket spännande och lovande. Vi kan se resultatet direkt och slipper framkalla en massa film och sparar in på den kostnaden. När man låter kamerorna rulla under en lång tagning blir det lite mer jobb i onlineredigeringen, men vi vinner ändå mer tid totalt sett, säger Cornelia Opitz. Efti startades 1994 och förutom reklamfilm gör man TV-produktioner, musikvideor och produktioner för Internet. Bland företagets mer namnkunniga filmare finns förutom Henrik Schyffert också Felix Herngren. Efti har fått en rad utmärkelser för reklamfilmer som Iprenmannen, Poolia, Telia och Canon. Man har producerat TV-program som Knesset, Pentagon, Pangbulle, Sen kväll med Luuk och gör nu också Grammisgalan. Nystartade Produktionsbolaget Stockholm-Köpenhamn såg direkt möjligheterna med 24P som ett ekonomiskt alternativ. Man gjorde en reklamfilm för Viasat i det nya formatet och kommer också framöver att satsa på mer produktion med 24P. - I de fall då det inte är nödvändigt att använda negativ film för att producera reklam eller TV är 24P ett mycket bra alternativ. Vi vinner tid och pengar genom att inte behöva framkalla och skanna utan istället kunna köra över allt direkt till digitalt format, säger Nils Jörgen Kittilsen, producent på Stockhom-Köpenhamn. Förutom tidsbesparingen är han mycket nöjd med kvalitén, men saknade optik med bra djupskärpa. - Men det har kanske inte så mycket med 24P-formatet att göra och jag har hört att det nu finns objektiv som kanske passar oss bättre. Stockholm-Köpenhamn startades förra året och man är idag sju anställda. Man har bland annat producerat filmer för kunder som Viasat, Arrowhead och Procordia Food. Företaget jobbar också med TV-produktion. - 24P är en framtidsteknik som vi gärna jobbar mer med i produktioner för TV och reklam där det för vår del fungerade jättebra, säger Nils Jörgen Kittilsen. För mer information kontakta Henrik Felixon på Sony, tel 08-59 89 00 00 , 0708- 16 31 05 Click here to view pictures: http://www.newsonline.nu/imgway/index.asp?pmid=17896 . -Ovanstående text med tillhörande bild finns att hämta på http://www.newsonline.se/sony -Denna release är distribuerad från Sony Sverige, Lennart Thulin, Press/ PR lennart.thulin@sony.se, 08-598 90 000, eller mobiltelefon 0705-106 106. Om Sony Sony tillverkar produkter inom ljud-, video-, kommunikations- och informationsteknik för konsument- och proffsmarknad över hela världen. Med verksamhet inom musik, bilder, spel och onlineförsäljning, är Sony i ett unikt läge att bli ledande inom underhållningsbranschen för bredband under 2000-talet. I Europa nådde Sony en försäljning av 14,90 miljarder Euro under räkenskapsåret till 31 mars 2001, baserat på växlingskursen Yen 98,9 under samma period. Sony Europa med huvudkontoret centralt placerat på Potsdamer Platz i Berlin, svarar för elektronikförsäljningen i Europa där man sålde för 10,37 miljarder Euro under samma period. Mer information om Sony finns på www.sony.se eller www.sony-europe.com. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/03/19/20020319BIT01060/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/03/19/20020319BIT01060/wkr0002.pdf

• www.sony.se/press