Sörmländskor lockar tyska turister

Report this content

Trettio kvinnor som driver företag inom besöksnäringen går nu samman för att tillsammans marknadsföra sina företag i Tyskland och för att få fler tyskar att upptäcka Sörmland. Sörmlandsturism AB driver projektet ”Open House Sörmland” för att stödja kvinnor i besöksnäringen med målet att stimulera tillväxten inom besöksnäringen.

Den tyska marknaden är en av de mest betydande utländska marknaderna för Sörmland och har dessutom en stor tillväxtpotential.

– I år har drygt 13 000 tyska besökare övernattat kommersiellt i Sörmland, vilket är 3 000 fler jämfört med samma period 2007, säger Pernilla Nordström, projektansvarig på Sörmlandsturism AB. Sörmland är unikt i Sverige, eftersom det är här som antalet utländska besök fortsätter att växa, sett till antalet utländska kommersiella övernattningar. I övriga delar av landet har antalet utländska besök istället minskat under samma period.

Tio kvinnor från Östra Sörmland har redan startat upp och tillsammans bildat ett livskraftigt nätverk. Dessa har nu förberett sig på ett uppstartsmöte, seminarium och en PR-skola. I januari övergår planeringen i handling då projektets deltagare reser till Moseldalen. Där ska de lära sig mer om den tyska marknaden och knyta viktiga kontakter med den regionala näringen.

– Detta kommer att bli en oförglömlig resa, säger Ingrid Carlson som är projektledare för Open House Sörmland. Eftersom vi har blivit tilldelade finansiering från Länsstyrelsen på totalt 748 000 kronor, har vi nu möjlighet att bjuda in totalt trettio kvinnor från länets besöksnäring att tillsammans åka till Moseldalen i januari.

I vår ska dessa kvinnor arrangera ett sörmländskt öppet hus. De som då bjuds in representerar försäljnings- och marknadsföringskanaler som når ut till tyska konsumenter: såsom reseagenter, researrangörer, gruppreseföretag, eventbolag etc. samt även tyska resejournalister. Besökarna på Open House Sörmland ska lära sig mer om och uppleva deltagarnas sörmländska turismprodukter på plats. Dessa är blandning av hotell, Bed & Breakfast, aktiviteter, konst- och hantverksprodukter, ostbutik och lokala transporter etc. som alla kan vara delar i attraktiva resepaket.

Taggar: