Angående utredning om skogsbranden i Västmanland

Idag har Nerikes Brandkår presenterat sin utredning kring skogsbranden i Västmanland. I utredningen beskrivs händelsen på ett sådant sätt att det kan ge en missuppfattande bild att SOS Alarm inte agerat korrekt.

Händelsen har positionerats rätt och SOS-operatören har snabbt larmat ut räddningsstyrkor via Rakel och stationslarm. Den position som angivits i utalarmeringen har varit helt korrekt. Inre Befäl hos Mälardalens Brand- och Räddningsförbund i Västerås har deltagit i larmsamtalet genom medlyssning och antecknade den korrekta positionen och gav SOS-operatören direktiv om att larma enligt larmplan.

Frågor från media besvaras av SOS Alarms pressjour på tel 08-205 307.

SOS Alarm fyller en unik samhällsfunktion som dygnet runt larmar ut hjälpresurser vid olyckor och samhällskriser. På uppdrag av svenska staten ansvarar SOS Alarm för nödnumret 112 och informationsnumret 113 13 och  har även en central roll i samhällets krisberedskap. Verksamheten innefattar även alarmering,  säkerhets- och jourteletjänster för kommuner, landsting och företag. SOS Alarm ägs till 50 procent av svenska staten samt 50 procent av Sveriges Kommuner och Landsting.