SOS Alarm: Var befinner du dig?

Idag börjar sportlovet på flera håll i Sverige och många kommer de närmaste veckorna att befinna sig på resande fot och i skidbackarna. Om en nödsituation skulle uppstå kan den som ringer 112 förvänta sig frågor om vad som har hänt, men också om var det har hänt. Samtal från mobiltelefoner som idag utgör 4 av 5 samtal till 112 ger nämligen bara en ungefärlig position på SOS Alarms kartor, beroende på gällande lagstiftning.

- Mobiltelefonens position syns idag som ett fält på kartan, ibland flera kvadratkilometer stort. Därför måste vi ställa frågor för att fastställa var någonstans den som ringer befinner sig. Något som går lätt när det finns en exakt adress, men tar längre tid om det till exempel handlar om en trafikolycka längs en väg, där den som har ringt inte är bekant med området. Med en exakt position skulle vi kunna korta samtalstiden och larma ut hjälpen snabbare, säger Helena Söderblom, presschef vid SOS Alarm.

- Som ett stöd vid positionering har vi tagit fram en lösning där vi kan skicka en länk till hjälpsökandes smarta telefon. Genom att klicka på länken godkänner han eller hon att SOS Alarm får se den exakta positionen, vilket kan spara mycket tid i en akut situation, förutsatt att den som ringer är i skick att hantera sin telefon. Det bästa vore naturligtvis om vi fick möjlighet att automatiskt kunna se varifrån människor i nöd ringer, säger Helena Söderblom, presschef vid SOS Alarm.

Bifogat finns ett exempel på hur mobilpositionerna ser ut idag, som alltså inte får visa en exakt punkt utan baserar sig på närmsta mobilmast.

Inslag i TV4 Nyhetsmorgon på detta tema: http://www.tv4.se/nyhetsmorgon/klipp/då-ska-du-ringa-112-och-här-är-andra-viktiga-nödnummer-3956211

Citat

Mobiltelefonens position syns idag som ett fält på kartan, ibland flera kvadratkilometer stort. Därför måste vi ställa frågor för att fastställa var någonstans den som ringer befinner sig. Med en exakt position skulle vi kunna korta samtalstiden och larma ut hjälpen snabbare.
Helena Söderblom, presschef vid SOS Alarm