SOS Alarm expanderar i Falun

Nu på måndag den 12 mars invigs den ut- och ombyggda SOS-centralen i Falun. Lokalerna som tidigare var anpassade för 45 anställda kan nu inrymma upp till 70 medarbetare. SOS Alarm i Falun svarar på 112 nationellt samt ansvarar för dirigering av ambulans och räddningstjänst i Gävleborg och Dalarna. Under förra året tog SOS Alarm emot över tre miljoner samtal, varav 166 000 ringdes från Dalarnas och Gävleborgs län.

– Vi är enormt glada att kunna flytta in i nya och ändamålsenliga lokaler, som gör att vi kan utöka verksamheten i takt med att 112-samtalen med hjälpbehov ökar. Rekrytering av nya SOS-operatörer har redan påbörjats och till hösten kommer SOS Alarm att söka efter SOS-sjuksköterskor till Falun, säger Elke Herbst, platschef vid SOS-centralen i Falun.

– SOS Alarm kommer att behöva rekrytera i hela landet för att möta det växande trycket på 112 och det känns bra att vi nu har förutsättningar att vara en mycket viktig del i detta vid SOS-centralen i Falun. Vi förstärker framöver med flera olika kompetenser, vilket både kommer att skapa nya arbetstillfällen i regionen och bidra till att alla de som ringer 112 som kan få snabbare hjälp, säger Elke Herbst, platschef vid SOS-centralen i Falun.

Media som är intresserad av att besöka SOS-centralen i Falun under invigningsdagen den 12 mars ombeds kontakta pressjouren via: 08-205 307 alt press@sosalarm.se

Om ombyggnationen

Ombyggnationen har pågått sedan i september 2017 och den första etappen som nu är färdigställd omfattar ett nytt trafikrum i den befintliga fastigheten. Kapaciteten i trafikrummet ökar från 12 arbetsbord till 17. Etapp två omfattar omklädningsrum samt en konferensyta beräknas vara klar i juni 2018.

SOS Alarm delar även fortsättningsvis lokaler med Räddningstjänsten DalaMitt. I SOS Alarms lokaler finns även två bord som bemannas dygnet runt av landstingets i Dalarnas sjuksköterskor.

Citat

Vi förstärker framöver med flera olika kompetenser, vilket både kommer att skapa nya arbetstillfällen i regionen och bidra till att alla de som ringer 112 som kan få snabbare hjälp.
Elke Herbst, platschef vid SOS-centralen i Falun