SOS Alarm ökar sin sjukvårdskompetens i Sydost

SOS Alarm ökar sin sjukvårdskompetens i Sydost - Vi är mycket glada för att vi har fått förtroendet att under ytterligare fem år svara för ambulansdirigeringen i region Sydost. Landstingens vilja att satsa på kvalitetsutveckling understryker vår roll för att utnyttja resurserna väl och att bistå med sjukvårdskompetens redan när larmet kommer in. För den enskilde ökar det tryggheten i nödsituationer. Det säger Sven - Runo Bergqvist, VD i SOS Alarm med anledning av att landstingen i Kronobergs, Kalmar och Blekinge län beslutat teckna nytt avtal med SOS Alarm. När larmsamtal kommer in intervjuar SOS Alarm, prioriterar insatsen och svarar för rådgivning i väntan på att ambulansen ska komma fram. I uppdraget ingår att hela tiden bedöma hur de 50 ambulanserna i de tre landstingen ska användas på bästa sätt. Avtalet innebär att larmcentralens sjukvårdskompetens kommer att byggas ut. Landstingen har också försäkrat sig om att genom tilläggsavtal kunna få ständig sjuksköterskekompetens i centralen och tillgång till läkare på telefon. Det nya avtalet, som gäller från årsskiftet (Kalmar läns landsting från 1/7 2002), har ett värde på 38 milj kr för femårsperioden. - Vi märker en tydlig tendens till att allt fler landsting ökar kraven på sjukvårdskompetens hos vår personal. För oss är det positivt att våra uppgifter blir allt mer kvalificerade, säger Sven-Runo Bergqvist. Säkerheten ökar också genom att SOS Alarm regelmässigt ska förse ambulanserna med positionsangivelse för att snabbare nå fram till den hjälpsökande. SOS Alarm ska vidare delta i landstingens gemensamma utvecklingssamarbete kring teknik och kompetensfrågor, eftersom ambulanssjukvården får allt större betydelse i vårdkedjan. SOS Alarm hanterar varje år ca 60 000 ambulanstransporter i Sydostregionen varav ca 15 000 är akuta. Totalt finns ca 50 ambulanser på 25 stationer i området. I Blekinge finns de i Karlskrona, Karlshamn, Ronneby, Sölvesborg och Olofström. I Kalmar län finns ambulanser i Torsås, Emmaboda, Nybro, Kalmar, Mörbylånga, Borgholm, Löttorp, Ålem, Högsby, Virserum, Hultsfred, Oskarshamn, Västervik och Vimmerby. I Kronobergs län finns de i Tingsryd, Lenhovda, Växjö, Ljungby, Älmhult och Markaryd. Vid behov kan larmcentralen även begära in ambulanser från kringliggande län. SOS Alarm i Växjö svarar också bl a för utlarmning av Räddningstjänsten i form av 110 brandkårer i de tre länens 25 kommuner och förmedling av polislarm. Larmcentralen har 38 anställda och hanterar totalt 230 000 ärenden per år. Ca 35 % av verksamheten består av serviceuppdrag som trygghetslarm för äldre, jourteletjänster och automatiska larm. Ytterligare upplysningar: Platschef. Bertil Axelsson 0470-201 91, 070-312 01 91, bertil.axelsson@sosalarm.se. Landstingen: Materialadm.chef Leif Månsson 0455- 73 63 00, leif.mansson@ltblekinge.se Affärsområdeschef Thomas Peters, 08-407 30 00, thomas.peters@sosalarm.se Fakta om SOS Alarm AB 1. Nödnumret 112 SOS Alarm svarar i Sverige för nödnumret 112 på uppdrag av staten. Nödnumret ska användas i akuta och pågående nödsituationer. Medelsvarstiden hos SOS Alarm får inte överstiga 8 sekunder. Nödanrop via 112 ska behandlas och vidarebefordras omgående till rätt insatsstyrka. Målet är att det ska ske inom 45 sekunder. På den tiden ska SOS-operatören fastställa händelseplatsens läge och bedöma olyckans art och omfattning. Nödanropen resulterar i ca 3,5 milj ärenden- främst utalarmering av ambulans, kommunal räddningstjänst och polis. Av de larmoperatörer som tar emot samtalen krävs framför allt förmåga att hantera svåra beslutssituationer på ett snabbt och omdömesgillt sätt. I det ingår även att ge råd i väntan på ambulans till dem som ringer in i nödsituationer och att ha dialog med personalen i ambulans och akutmottagning under transporten till sjukhus. Samordning är det som utmärker SOS Alarms roll i samhället. Ambulans, räddningstjänst och polis larmas ut samtidigt om det behövs. Dessutom förmedlar SOS Alarm hjälp från bl a jourhavande läkare, fjällräddning, flygräddning, sjöräddning, miljöräddning, räddningstjänst vid radioaktivt utsläpp, socialjour, tull, giftinformation, jourhavande sköterska, jourhavande barnmorska, jourhavande tandläkare, jourhavande veterinär och jourhavande präst/ pastor. 2. Andra tjänster genom särskilda avtal SOS Alarm svarar även för andra samhälls- och säkerhetstjänster genom avtal med både samhällsorgan och företag. Åt kommuner och landsting arbetar SOS Alarm med utalarmering av räddningstjänsten, ambulansdirigering, sjukvårdsrådgivning och trygghetsjour. Andra tjänster är säkerhetstjänster, automatlarmsmottagning, säkerhetstjänster på distans t ex larmverifiering, fjärrstyrning och fjärrsupport, mottagning av mobila larm. Hit hör även visuell larmmottagning, jourteletjänster, felanmälan, fastighetsjour, bärgningsjour, restvärdeshantering för försäkringsbolag. 3. Övriga fakta om företaget SOS Alarm AB - har 20 larmcentraler som är igång 24 timmar om dygnet - har 750 anställda med hög kompetens att snabbt få fram information och fatta svåra beslut som gäller människor i nödsituationer - är landets största larmmottagare - har nyligen beslutat satsa 200 milj kr på ny teknik och kompetens de närmaste åren för att öka säkerheten. Larmcentralerna får därigenom ökade möjligheter till samverkan i nätverk bl a vid större händelser och kan använda hela företagets specialkompetens inom sjukvård, språkkunskaper m m oberoende av var den finns. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/12/19/20011219BIT00490/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/12/19/20011219BIT00490/bit0002.pdf