• SOTI/

SOTI siktar in sig på en miljard Windows 10-användare i nya versionen

Report this content

Nya SOTI MobiControl stödjer Windows 10, Apples Volume Purchase Program och Android for Work.

Göteborg, 29 juli, 2015 — I takt med att begreppet mobilitet utvecklas måste företag och organisationer även se till att utveckla sina möjligheter att hantera mobila enheter från ett centralt gränssnitt. Kanada-baserade SOTI Inc, världsledande inom lösningar för Enterprise Mobility Management (EMM) och Bring Your Own Device (BYOD), meddelar att SOTI MobiControl version 12.3, nu är allmänt tillgänglig. Den nya versionen ger möjligheten till avancerad hantering av inte bara mobiltelefoner, surfplattor och andra mobila ändpunkter och dess anslutna tillbehör utan också till exempel hissar, wearables (smarta klockor etc.), uttagsautomater och kassasystem (POS).

SOTI MobiControl 12.3, som är tillgänglig idag, är utformat för att göra det enkelt för administratörer att hantera mängder av enheter i samtliga större operativsystem. Faktum är att 64 procent av SOTIs 15 000 kunder, såväl företag som organisationer, över hela världen har en IT-miljö som består av flera olika operativsystem. MobiControl 12.3 hjälper företag och organisationer att möta den utmaning som uppstår då man som IT-ansvarig ska till att hantera en blandad IT-miljö och ger stöd för Windows 10 samma dag som det släpps. I den nya versionen finns också integration av Apples Volume Purchasing Program och utökat stöd för Android for Work.

I takt med att organisationer utvecklas och inför nya mobila strategier över hela verksamheten, ökar också kravet på att kunna hantera olika typer av enheter på ett effektivt och flexibelt sätt. Microsoft har som mål att en miljard användare inom kort ska använda det senaste operativsystemet Windows 10. Det är en av anledningarna till att SOTI nu ser till att stödja alla större operativsystem i alla typer av enheter. Därigenom eliminerar man behovet av flera olika system för att kunna hantera olika enheter och olika operativsystem.

SOTI MobiControl 12.3 medför flera fördelar för företag och organisationer som inför Windows 10, t.ex:

• Möjlighet att slå av Wi-Fi, VPN och mobildata
  • Package Deployment – IT-avdelningen kan driftsätta mjukvara och datapaket till Windows-baserade enheter samt använda särskilt anpassade skript för avancerad hantering av policys
  • Enterprise File Sync – Företagsdata och information kan synkas sömlöst mellan företaget och Windows 10-enheter
  • Fjärrstyrd support – IT-administratörer kan köra fullständiga fjärranslutningar på distans på PC och laptops med Windows 10
  • Platstjänster – MobiControl har en mycket avancerad teknik relaterad till platstjänster. Nu kan kunder lokalisera och spåra sina Windows-baserade datorer och surfplattor utifrån var de är
  • Datainsamling - MobiControl kan diagnostisera och samla in data i realtid från Windows 10-enheter, exempelvis data kring status, plats och egna konfigurerbara datavärden

- Vi utökar möjligheterna att hantera alla typer av enheter, en viktig faktor som är avgörande för att lyckas med sin mobila strategi, säger Carl Rodrigues, CEO på SOTI. Möjligheten att hantera uppkopplade objekt ger oss möjligheten att gå ännu djupare än bara device management. SOTI MobiControl 12.3 ser till att få in alla företagsuppkopplade enheter och kan ge dessa en kraftigt ökad säkerhet och samtidigt öka produktiviteten för användarna.

Utöver stödet för Windows 10 har SOTI MobiControl 12.3 också förbättrat stöd för Apples Volume Purchasing Program vilket ger företag och organisationer möjligheten att köpa volymlicenser och enkelt distribuera dessa till användarnas enheter. Det innebär att företag kan se till att samtliga företagsappar som de anställda behöver kan överföras mellan enheter och ger ett smart sätt att distribuera såväl köpta appar och gratisappar från App Store som egenutvecklade företagsappar till sina anställda.

Förbättringarna för Android for Work ger anställda ännu mer flexibel tillgång till företagsapplikationer via sina enheter. Introduktion av support till privata appar och avancerad funktionalitet ser till att data och applikationer ständigt är säkra och kan hanteras av IT-administratören. I SOTI MobiControl 12.3 ges nu detta stöd för företagets domän när funktionen aktiverats.

SOTI fokuserar i framtiden på en bred EMM-strategi, inklusive hantering av enheter som möjliggör Internet of Things-initiativ och ger support för den inverkan som de ständigt växande mobilitetsbehoven skapar. För mer information om hur SOTI kan hjälpa företag att lyckas, vänligen se http://www.soti.net

SOTI MobiControl 12.3 blog post: www.soti.net/windows10blog

SOTI MobiControl 12.3 video: www.soti.net/windows10video

SOTI MobiControl 12.3 Tech note: http://www.soti.net/windows10technote

Om SOTI Inc.

SOTI är världens ledande företag inom lösningar som hjälper kunder att hantera sina mobila enheter, saker och applikationer - Enterprise Mobility Management (EMM). Företaget har fler än 15 000 kunder och hanterar miljontals mobila enheter världen över. SOTIs lösningar och tjänster ger företag de verktyg som de behöver för att fullt ut kunna dra fördel av de möjligheter som mobiltetsutvecklingen medför. SOTI MobiControl är företagets flaggskeppsprodukt och den hjälper företag att optimera och säkra sin mobila arbetsstyrka oavsett vilken plattform som de använder. Därigenom kan anställda och företaget vara säkra på att de följer policys kring BYOD och andra mobilitetsrelaterade policys. SOTI erbjuder en heltäckande lösning som omfattar alla enheter, saker och operativsystem som de använder.

Kontakta gärna

Roula Vrsic                                                                                                               Jan Fredriksson
SOTI Inc.                                                                                                                  Northern Link PR för SOTI
+1-647-290-1967                                                                                                      +46 70 716 00 68